Reform styrker rehabilitering af unge

29. februar 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Regeringens reform af førtidspension og fleksjob får pæne ord med på vejen af HK/Kommunal, der vurderer, at løsningerne bliver cementeret i kommunalt regi.

Unge under 40 år skal ikke længere parkeres på førtidspension, men have en fast, kommunal rådgiver, der gennem et tværfagligt forløb kan bringe de unge videre i livet. Sådan lyder et af de centrale elementer i regeringen nye store reformudspil, der også indeholder en varighedsbegrænsning for fleksjob.

Plads på arbejdsmarkedet

I HK/Kommunal finder formanden for beskæftigelsesudvalget, Ilse Asmussen, det grundlæggende positivt, at unge ifølge reformudspillet ikke parkeres på passive ydelser, men skal kunne finde en plads på arbejdsmarkedet.

- Ti års ensidig fokusering på, at beskæftigelse løser alle problemer, er lagt i mølposen, lyder det bifaldende fra Ilse Asmussen, der henviser til, at der ifølge reformudspillet skal nedsættes tværfaglige rehabiliteringsteams, der kan bringe de unge videre.

Beskæftigelsesudvalgets formand vurderer, at den nye helhedsorienterede tilgang til de unge vil styrke kommunernes rolle som omdrejningspunkter for beskæftigelsesindsatsen.

Fleksjobbere i klemme

Om de nye regler for fleksjobbere, der også udgår fra reformen, ser Ilse Asmussen både muligheder og begrænsninger.

- Jeg bifalder, at der med reformen vil være en gulerod i, at en fleksjobber er medlem af en a-kasse. Det er også ganske fornuftigt, at man nu vil opnå en større økonomisk gevinst des flere timer, der kan arbejdes, siger Ilse Asmussen, der samtidig bekymrer sig over, at der nu indføres varighedsbegrænsning på to år for fleksjobbere.

- Som tiderne er lige nu, er det rigtig svært for fleksjobbere at finde job, og hvis ikke det lykkes, er man rigtig dårligt stillet økonomisk. Jeg tvivler også på, om det overhovedet kan lade sig gøre, at finde et fleksjob på helt ned til 2–4 timer om ugen, som der lægges op til i reformen, siger Ilse Asmussen.

Virksomhedsansvar

Hun tilføjer, at reformen giver erhvervslivet og virksomhederne i al almindelighed et enormt socialt ansvar, når der skal udvises rummelighed for nye grupper, der skal have plads på arbejdsmarkedet.

Arbejdsmarked Politik Jura Jobsøgning