Staten fyrer stadig de ældste først

11. marts 2012  |  HK Stat  |

Over halvdelen af de HK’ere, der blev fyret i februar i år, var over 50 år. Politikerne burde fastholde og udvikle de ældre medarbejdere i staten i stedet for at fyre dem, siger HK/Stats formand til Berlingske.

»Det er en kedelig tendens, at økonomiske besparelser bruges til at rense ud blandt de ældre. Især når der snakkes så meget om, at vi skal udvikle arbejdsmarkedet og fastholde de ældre så længe som muligt. Hvis politikerne mente noget med alle de fine ord, så skulle de fastholde og udvikle de ældre i stedet for at fyre dem.«

Sådan siger Thora Petersen til Berlingske, der i dag fortæller, hvordan de aktuelle fyringsrunder i staten går hårdest ud over de ældste. En forskelsbehandling, som rammer både djøf’ere og HK‘ere i staten.

Sidste år gik 23 procent af fyringerne ud over djøf’ere mellem 50 og 59 år, selv om denne gruppe kun udgør 13 procent af de djøf-ansatte i staten. HK/Stat har tidligere dokumenteret lignende tal blandt sine medlemmer. Seneste tal er fra februar i år, hvor 62 ud af 111 fyrede stats-HK’ere var over 50 år. Det vil sige næsten 56 procent. De over 50-årige udgør omkring 36 procent af medlemsskaren i HK/Stat.

Erstatning for usaglig fyring
Professor Michael Svarrer fra Aarhus Universitet siger til avisen, at det er en dårlig ide at skille sig af med de ældre først, hvis man gerne vil fastholde dem på arbejdsmarkedet. Samtidig gør han opmærksom på, at der kommer mangel på personale i den offentlige sektor om få år, hvis man fyrer de unge.

Fra Dragør fortæller 60-årige Merete Rath Berlingskes læsere, hvordan det er at blive fyret. For snart et år siden blev HK’eren afskediget fra Skat, få måneder før sit 40 års jubilæum. HK/Stat forhandlede hendes sag, og Merete Rath modtog en erstatning på 80.000 kroner for usaglig opsigelse. »Men jeg ville da hellere have haft mit arbejde,« siger hun til avisen.

Fyret Stat