Flere ledige eller flere jobs

12. marts 2012  |  Østjylland

Vækst baseret på billig arbejdskraft giver et fattigt samfund. Det er ikke en attraktiv vej for HK’erne, advarer Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland, forud for tre-partsforhandlingerne mellem regering, arbejdsgivere og lønmodtagere.

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Hans-Henrik Hansen gør opmærksom på, at S-SF’s valgoplæg, Fair Løsning, ville skabe vækst, inden udbuddet af arbejdskraft skulle øges. Men han frygter, at De Radikale forud for trepartsforhandlingerne tvinger regeringen til at stå fast på VK-regeringens omvendte rækkefølge. Nemlig at skaffe flere hænder på arbejdsmarkedet, uden at der er vished for øget vækst og dermed flere arbejdspladser.

- Det er ikke en attraktiv vej for HK’erne. Trygheden på arbejdsmarkedet er helt nødvendigt for HK’s medlemmer. Alene udfasningen af efterlønnen skaber en stor utryg-hed – er mine kvalifikationer gode nok til et endnu længere arbejdsliv? Hvad nu hvis jeg ikke kan holde så længe? Her ligger en stor opgave for fagbevægelsen ved de kommende trepartsforhandlinger, mener Hans-Henrik Hansen. Han peger desuden på, at billigere og lavere uddannet arbejdskraft vil føre til en langsommere teknologisk udvikling, fordi det bedre kan betale sig at ansætte billig arbejds-kraft end at investere i ny teknologi.

- Men det giver et fattigt samfund, hvor velfærden er forbeholdt dem, der har råd. Jeg foretrækker i stedet en vækst, der bygger på ny teknologi og højt uddannet arbejds-kraft. Det giver et rigt samfund og mulighed for gode velfærds-ordninger for alle, siger Hans-Henrik Hansen.

Regeringens mål med trepartsforhandlingerne er at skaffe 4 mia. kr. til statskassen og finde, hvad der svarer til 20.000 yderligere personer på arbejdsmarkedet. I alt for-venter regeringen at forøge antallet af hænder på arbejdsmarkedet med 55.000 frem til 2020.

Hans-Henrik Hansen frygter, at jobbene ikke vil være der, og at flere på arbejds-markedet derfor vil betyde højere arbejdsløshed med flere på dagpenge og kontant-hjælp, færre skatteindtægter og flere offentlige besparelser. Desuden vil arbejdsløs-heden lægge et pres på lønnen og forringe købekraften, hvilket igen vil føre til flere arbejdsløse. Men er det, hvad vi vil, spørger Hans-Henrik Hansen. Han svarer selv:

Nej, men ikke desto mindre er det et muligt perspektiv for trepartsforhandlingerne, og i hvert fald noget som fagbevægelsens repræsentanter bør have in mente, når de går ind til forhandlingerne.

Konkret peger han på diskussionen om de offentligt ansattes betalte frokostpause, som tilsyneladende er i spil ved forhandlingerne:

Når medlemmer af HK Kommunal går til frokost, så står de stadig til rådighed for arbejdspladsen. De kan altså ikke bare smutte ud og handle eller gå en tur på café.

Han gør desuden opmærksom på, at det er de ansatte selv, der betaler for frokosten. Blandt andet gennem en lavere løn end den, de ville have modtaget, hvis frokosten ikke var betalt.

Hans-Henrik Hansen tager også afstand fra at nedlægge St. Bededag eller gøre sjette ferieuge valgfri. I stedet peger han på, at arbejdsgiverne kan oprette betydeligt flere fuldtidsstillinger, end tilfældet er i dag.

- I det offentlige arbejder mange på deltid. Det betyder, at den gennemsnitlige arbejds-tid eksempelvis på HK-området i kommunerne er under 33 timer om ugen. Her er et stort uudnyttet potentiale. Endelig er der plus-tid, decentrale arbejdstidsaftaler og mindre sygefravær. Mulighederne er mange. Brug dem! Men fri os fra tågesnak om fortænkte frokostløsninger, slutter Hans-Henrik Hansen.

Diskussionen fortsætter på HK Kommunal Østjyllands generalforsamling den 20. marts.

Kommunal Trepart

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK