HK foreslår ændringer i fleksjobreform

23. marts 2012  |

Hvorfor skal ledige fleksjobbere have mindre i understøttelse end andre ledige? Det er et af mange spørgsmål, som HK stiller i et åbent brev om fleksjobreformen til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.

Regeringen foreslår, at ledige fleksjobbere skal betale kontingent til a-kasserne. Til gengæld får de så 89 procent af den maksimale dagpengesats. I maksimum to år. Det er blot ét af forslagene til reform af fleksjobordningen, som HK vil have lavet om.

Det fremgår af et åbent brev, som HK’s næstformand Mette Kindberg fredag sendte til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).

Forskelsbehandling
”Der er tale om en klar forringelse i forhold til i dag, samt forskelsbehandling i forhold til øvrige a-kassemedlemmer. Konsekvensen af, at fleksjobbere skal være medlem af en a-kasse bør være, at der ydes 100 % dagpengesats, og at man betaler normalt kontingent. Forskellige satser for medlemmer af en forsikring, er både uforståeligt og bureaukratisk”, skriver Mette Kindberg i brevet.

HK synes heller ikke om, at ledige fleksjobbere kun skal kunne modtage ledighedsydelse (arbejdsløshedsdagpenge for fleksjobbere red.) i to år.

Drop varighedsbegrænsning på ledighedsydelse
”Fleksjobbere har en ledighed på ca. 25 %, og ledigheden var ikke meget lavere, da højkonjunkturen toppede. Arbejdsgiverne annoncerer meget sjældent efter fleksjobbere, og det er særdeles vanskeligt at finde et nyt job. Fleksjobbere må derfor ofte påregne lange ledighedsforløb som desuden, nogle gange vanskeliggøres af en forværring af den helbredsmæssige tilstand. Der bør derfor ikke indføres varighedsbegrænsning for fleksjobgruppen”, skriver Mette Kindberg.

Mette Kindberg advarer mod de meget store økonomiske og sociale konsekvenser for den enkelte som vil følge af forslaget om, at ledige fleksjobbere efter de to år på ledighedsydelse skal gå yderligere ned på 60 procent af dagpengesatsen – godt 10.300 kroner om måneden før skat.

Hun peger også på en række andre punkter i regeringens forslag til reform, som HK gerne ser lavet om.

Skævt styrkeforhold
”Ifølge reformen skal arbejdsgiveren betale løn for ”de aftalte effektive arbejdstimer”. I stedet for at yde løn for 37 timer, skal der i hvert enkelt tilfælde finde en konkret individuel lønforhandling sted. Styrkeforholdet ved denne lønforhandling, er ikke til fleksjobberens fordel, og der foreligger en alvorlig risiko for, at antallet af effektive arbejdstimer presses nedad. Til ugunst for den ansatte og for de offentlige kasser,” hedder det i HK’s henvendelse.

HK er også bekymret for fleksjobbernes økonomi, når de engang skal pensioneres. For forslaget indeholder ikke regler for indbetalinger til arbejdsmarkedspension. I dag er fleksjobberne stillet som deres kolleger, der er ansat på almindelige vilkår.

”Såfremt forhandlingerne ikke fører frem til, at der ydes pensionsbidrag for en fuld arbejdsuge, men kun for de timer man modtager løn, vil denne lønmodtagergruppe komme til at opleve meget store indkomstforskelle i alderdommen”, skriver Mette Kindberg.

Dagpenge Fleksjob Politik Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK