Hver femte er blevet fyret som 18-årig

23. marts 2012  |  Frederik Cerderskjold

Hver femte ung mellem 18 og 20 år har prøvet at blive fyret fra sit fritidsjob kort tid før 18 års fødselsdagen. HK mener, at disse fyringer er i strid med EU’s beskæftigelsesdirektiv og vil have lavet de danske regler om.

Det er helt okay at fyre en medarbejder, bare fordi medarbejderen fylder 18 år og derfor bliver dyrere i løn. Og det har hele 20 procent af de unge mellem 18 og 20 år mærket på egen krop. Det viser ny undersøgelse foretaget af Epinion for HK Ungdom.

Loven siger, at man frit kan fyre en ung overenskomstansat alene af den grund, at vedkommende fylder 18 år.

Men loven er i strid med EU’s beskæftigelsesdirektiv, der forbyder diskrimination af ansatte på grund af deres alder, mener Jeanette Hahnemann, souschef i juridisk kompetencecenter i HK.

- Det ligner indirekte forskelsbehandling, når arbejdsgiveren fyrer en ung medarbejder alene af den grund, at personen fylder 18 år. Det bør være op til arbejdsgiveren at bevise, der er en saglig grund for fyringen. En grund, der ikke bare er, at den fyrede bliver ældre, siger Jeanette Hahnemann.

Østre Landsret sagde nej

HK Handel tabte i 2010 en sag ved Østre Landsret, hvor en ung HK’er fik en fyringsseddel af supermarkedskæden Irma en uge inden, han fyldte 18 år. Retten afgjorde, at fyringen ikke var i strid med reglerne. Og dermed blev det sat på plads, at det er i orden at fyre unge, lige inden de fylder 18 år. Rettens afgørelse betyder også, at det er i orden at betale unge under 18 år lavere løn på grund af deres alder.

Faglig chef i HK Handel, Kim Jensen, kalder det en for urimelig udnyttelse af unge. Man skal ikke lade stå til, når man er blevet fyret alene af den grund, at man er fyldt 18 år. HK Handel kører nu sagen videre i Højesteret.

- Ikke alene synes vi, det er usagligt, at en person bliver fyret bare fordi, vedkommende fylder 18 år. Vi vil også have ændret, at man lønnes lavere, når man sættes til at lave præcist det samme som sine ældre kolleger, siger Kim Jensen.

- Vi råder dig til at henvende dig til HK, når uheldet er ude. Vi samler sagerne og hiver dem frem, når Højesteret afgør, om den nuværende lov er i strid med EU-direktivet. Hvis Højesteret er enige med os, vil vi til den tid forsøge at skaffe godtgørelser for de usaglige fyringer, siger han.

Sidst opdateret 23. marts 2012 kl. 03:30

Fritidsjobber Opsigelse