HK.dk logo

Statens chefer bør rutte mere med rosen

23. marts 2012  |  HK Stat  |  Henrik Stanek

Et klap på skulderen for veludført arbejde giver ny energi. Alligevel strør statens ledere ikke just om sig med roser. Hver anden får sjældent eller aldrig et anerkendende ord. Kun hver fjerde HK’er bliver rost hver uge.

Nogle kender deres eget værd så godt, at de ikke har brug for ros. Men for langt de fleste har det stor betydning, at chefen honorerer deres indsats med ros og anerkendelse. Så føler de sig sikre på, at de løser deres opgaver med kvalitet.

Samtidig sender chefen et signal om, at han finder medarbejdernes arbejde lige så meningsfuldt, som de selv synes, og det får dem til at føle sig værdifulde og motiverer dem til at give den en ekstra skalle. Det fortæller adskillige af de 1.154 medlemmer af HK/Stat, der har deltaget i en undersøgelse om ros, som analysevirksomheden Epinion har lavet:

’Ros betyder, at jeg vil gå lidt længere for chefen end ellers,’ svarer én, mens en anden drager sit ægteskab ind:

’Ros er lige så vigtigt, som når min mand fortæller, at han stadig elsker mig.’

Det kan altså betale sig for ledere at rose medarbejderne. Det har en anden respondent gennemskuet:
’De gør det jo kun for at få én til at arbejde mere.’
Det er kun hver fjerde HK’er beskåret at blive rost af chefen en gang om ugen, og det er inklusiv de blot to procent, der får ros hver dag. Over halvdelen siger enten, at de aldrig får ros, at det sker sjældnere end hver måned, eller at de ikke ved, hvor ofte de får ros.

’Ros er meget vigtigt, men man vænner sig vel til ikke at få det,’ konstaterer en HK’er tørt.

Denne medarbejder er heller ikke for godt vant:

’Hvis det sker, vil jeg tro, han er blevet syg.’

Røde streger spøger endnu
Det kan få alvorlige følger, hvis chefen aldrig kommenterer medarbejdernes indsats.

»Hvis man i for lang tid føler, at man bidrager uden at få noget igen, bliver man mentalt udmattet. Man får selvfølgelig sin løn, men man begynder at tvivle på værdien af sin indsats. Derfor skal ledere ikke lade chancen gå fra sig til at vise deres oprigtige værdsættelse. Når vi bliver bekræftet i, at vi er dygtige, lægger vi endnu mere vægt på at gøre det godt,« siger lektor Anita Mac fra Roskilde Universitet, der forsker i ledelsens betydning for arbejdsmiljøet.

Nogle HK’ere peger på, at de ikke har brug for at blive rost tit, så længe de ved, at chefen er tilfreds med deres arbejde:

»Han siger det aldrig direkte, men jeg tager det som ros, når han viser tillid til, at jeg kan løse opgaverne,« svarer én, mens en anden formulerer det på denne måde:

’Ros er en vigtig motivationsfaktor, men jeg bliver ikke direkte demotiveret af ikke at få ros, så længe jeg kan mærke på andre måder, at mit arbejde værdsættes.’

Det er væsentlige pointer, mener Anita Mac.

»Ros er kun en lille del af det at blive værdsat. Lederen viser også sin anerkendelse gennem gode arbejdsvilkår, fx at it-systemet fungerer, at kantinen er indbydende og at informationsniveauet er højt. En respektfuld behandling er som en daglig vitaminpille.«

En anden medarbejder understreger, at ros ikke kan stå alene:

’Anerkendelse er bedre, ros får mig til at tænke: Du er vel nok en stor pige, at du har klaret det.’

Ros åbner for kritik
’Dejligt med ros, men jeg kan også lide konstruktiv kritik og sparring,’ siger en respondent. Og det ønske er ifølge Anita Mac meget almindeligt.

»Når folk angiver, at de har et psykisk dårligt arbejdsmiljø, efterlyser de blandt andet feedback på, hvordan de kan lave en opgave bedre næste gang. Lederen kan godt være kritisk i sin feedback, hvis han samtidig anerkender den indsats, medarbejderen har ydet. Hvis lederen kun er kritisk, tager han energien fra medarbejderen.«

Denne HK’er er enig i, at ros og kritik går hånd i hånd:

’Jeg har ikke brug for ros uden ris. Hvis begge dele fungerer, er det fedt.’

Andre peger på, at anerkendelsen skal være oprigtig:

’Den skal være ægte – ikke blot udtryk for, at chefen har været på kursus‘ og ’Det må ikke bare blive floskler,‘ lyder et par synspunkter i undersøgelsen. Det tilslutter Anita Mac sig.

»Chefen skal ikke holde festtaler om, hvor dygtige medarbejderne er. De vil have at vide, at de har løst et konkret stykke arbejde godt. Men det lukker ikke for kritik. Jo mere ærlig lederen er, desto større vægt taler han med, for ingen arbejdspladser slipper for problemer eller opgaver, der løses kritisabelt,« siger hun.

Det roser jeg chefen for:

- At jeg ytrede mig på et møde med den øverste ledelse

- At mine forberedelser til en workshop var meget tilfredsstillende

- At jeg løste en opgave tilfredsstillende og til tiden

- At jeg er ansvarsbevidst, fleksibel og imødekommende

- At nogle klienter gav håndtryk, da de gik

- At jeg løste en hasteopgave hurtigt og rigtigt

- At jeg kom med en idé til at ændre en arbejdsgang

- At jeg lavede en kalenderredning i sidste øjeblik

- At jeg løste en sag utraditionelt

- At jeg skrev et godt referat

- At jeg huskede ham på et møde

- At jeg kom med input til en strategi ved overgangen til digital indberetning

- At jeg er en aktiv medspiller, der går efter resultater og når dem

- At jeg havde nået en masse, mens hun selv var syg en dag

- At jeg gav ham gode argumenter til at få nogle ting betalt af fakultetet

- At jeg altid er parat til at hjælpe, hvis noget brænder på

- At jeg kunne hjælpe med det tekniske, hvilket han ikke forventede

- At jeg laver mit arbejde færdigt uden hensyn til, hvornår jeg har fyraften

- At vi fik et nyt it-system i luften uden problemer

- At jeg opdagede en fejl

Arbejdsmiljø Stat

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk