Stadig flere vil studere offentlig administration

26. marts 2012  |  HK Stat  |

Søgningen til uddannelsen som professionsbachelor i offentlig administration er igen i år steget eksplosivt, viser årets optælling af kvote 2-ansøgninger til de fem uddannelsessteder, som udbyder uddannelsen.

Det samlede antal kvote 2-ansøgere til bacheloruddannelsen i offentlig administration er steget med 66 procent siden 2011. Tilmed er antallet af ansøgere med uddannelsen som 1. prioritet steget med hele 98 procent. Institutchef på Metropols Institut for Ledelse og Forvaltning Tue Sanderhage mener, at udviklingen skyldes, at både de unge og arbejdsgiverne har indset, at der er et stort behov for administrationsuddannede med en mellemlang uddannelse.

»Professionsbacheloren i offentlig administration har netop sin plads mellem djøf'eren og den klassiske kontoruddannede. Professionsbachelorerne kan tage fra, og de har kompetencerne til at lede og deltage i de mange projekter og netværksorganiseringer i forvaltningerne,« siger institutchefen i en pressemeddelelse.

Oplevelsen deles af ungdomskonsulent i HK/Stat, Nanna Scheuer:
»De studerende finder, at uddannelsen er spændende, og at det er attraktivt at arbejde i det offentlige. I praktikkerne har de fået positive tilkendegivelser om deres bidrag til den offentlige administration.«

HK har sammen med de offentlige arbejdsgivere været med til at udvikle uddannelsen for at sikre veluddannet arbejdskraft i fremtiden.

Succesen kræver flere praktikpladser
Tue Sanderhage vurderer, at succesen for administrationsuddannelserne kan blive en løftestang for et samlet kompetenceløft af den offentlige forvaltning, og han håber, at samarbejdet mellem professionshøjskolerne og de offentlige organisationer vil blive intensiveret i de kommende år, hvor flere af uddannelsernes studerende skal i praktik.

»Det kan forhåbentlig være en anledning til at påbegynde en dialog om mere strategisk baseret efter- og videreuddannelse af de mange HK'ere og akademikere i den offentlige forvaltning,« udtaler han.

I følge Nanna Scheuer er den store udfordring nu at finde praktikpladser nok til de kommende administrationsbachelorstuderende. HK/Stat opfordrer derfor de statslige arbejdspladser til at være værter for flere af uddannelsens praktikanter. Læs her, hvordan I kan få en praktikant på jeres arbejdsplads.

Fakta om administrationsbachelorer i offentlig administration

• Bachelorerne løser administrative opgaver, udvikler, analyserer nye muligheder og tager vigtige beslutninger inden for den offentlige sektor.
  • Uddannelsen varer 3½ år.
  • Færdiguddannede bachelorer ansat i stat eller kommuner er omfattet af en HK-overenskomst.
  • HK/Stat servicerer sammen med HK/Kommunal Administrationsbachelorernes Landsforening, som er en forening for studerende og dimittender.

Uddannelse Karriere