Unge ansatte gør oprør mod Claus Meyer

26. marts 2012  |  HK Handel  |

Unge ekspedienter hos Claus Meyer kræver, at der bliver rettet op på 'urimelige' arbejdsvilkår. Medarbejderne har organiseret sig i HK HANDEL, der nu arbejder for en overenskomst.

Det er ikke nemt for unge at kræve bedre forhold på arbejdspladsen. Det kan medarbejderne i Meyers Bageri skrive under på. Otte timers vagter uden pauser, ingen tillæg ved weekend- og aftenvagter, timelange personalemøder uden løn, og ingen mulighed for at tage hjem, selv om man er syg.

Det har blot været nogle af de ting, der har fået samtlige ekspedienter i Claus Meyers to populære bagerier i København til at kræve bedre arbejdsvilkår. Det skriver Politiken.dk.

Politiken har været i kontakt med otte nuværende og tidligere medarbejdere.

Sikke noget bavl!

Medarbejderstaben, der bestod af 15 ekspedienter, sendte 2. januar i år en mail til blandt andre de to administrerende direktører, Claus Meyer og Tage Nielsen, hvor de gjorde opmærksom på det, de betegner som »kritisable og uacceptable« arbejdsvilkår.

Ved et uheld svarede Tage Nielsen ikke bare ledelsen, som mailen var stilet til. Han svarede også 21-årige Anne Børsting Nielsen, som var den ekspedient, der sendte mailen på vegne af medarbejderstaben. Og her lagde direktøren ikke fingre imellem.

»Sikke noget bavl! I skal ikke svare nogen af jer, jeg tager mig af den. Bemærk i øvrigt pigebarnets mellemnavn! Vi har desuden ingen overenskomst, så vi har ikke gjort noget forkert i forhold til den. Men sikke en rådden kultur«, skriver Tage Nielsen og tilføjer, at de bedste vilkår i koncernen i øvrigt findes i bagerierne.

Dumme pigebørn

Anne Børsting Nielsen selv blev chokeret over det svar, hun fik fra direktøren.

»Han ser mig som et eller andet barnebarn af Harald Børsting, som tror, at hun kan tillade sig at kræve en helt masse. At han kaldte mig pigebarnet, viser jo bare, hvad han ser mig og os som. Han ser os som snotdumme pigebørn uden ret til at kræve noget som helst«, siger Anne Børsting Nielsen til Politiken, der i øvrigt ikke er i familie med LO-formand Harald Børsting.

Hun fik senere en undskyldning fra Tage Nielsen per mail, men det ændrer ikke ved hans holdning, mener Anne og 26-årige Christina, en tidligere ansat, der ikke ønsker sit efternavn i avisen.

HK HANDEL organiserer medarbejderne

Efter opfordring fra medarbejderne kontaktede HK Handel Hovedstaden Claus Meyers koncernen 5. januar, og sendte senere virksomheden et oplæg til overenskomst i bagerierne. Fagforeningen har dog endnu ikke fået et svar, selv om de løbende har sendt rykkermails til Meyers.

Selv om faglig konsulent hos HK Handel, Anja Camilla Ravn, er ved at være utålmodig, håber hun, at Meyers Bageri ender med at tegne overenskomst.

»Det er vigtigt, at der kommer en overenskomst, og det er på sin plads hos en type virksomhed som Meyers. De har jo tydeligvis samfundsmæssigt sigte, og det er vi glade for. Men det skal afspejle sig i, at man vælger en overenskomst med HK«, siger hun.

Medarbejdere siger op
Flere af underskriverne af kravet har dog allerede mistet tålmodigheden med Meyers Bageri og har sagt op. Det gælder blandt andre Anne Børsting Nielsen og Christina.

»Mailen fik bægeret til at flyde over. Det kan jeg ikke leve med. Jeg kan ikke arbejde for nogen, der ser på mig på den måde«, siger Christina til Politiken.

Handel