HK/Stat Midt-formand: Mere flødeskum end realiteter

29. marts 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

Sangen om ’det grå guld’ kan de fleste politiske partier synge med på, men når virkeligheden melder sig, og staten skal skære, så viser det sig mere at være flødeskum end realiteter. Det siger Brita Andersen, formand for HK/Stat Midt, i Avisen.dk.

'I øjeblikket bliver hundredvis af HK-stillinger skåret væk i staten, og mange steder udmønter det sig i barske fyringsrunder. Mindst 300 HK’ere er blevet fyret fra statens arbejdspladser bare her i årets første tre måneder.

Personligt er jeg helt på det rene med, at statsansatte ikke skal fredes, når der skal spares. Jeg kunne dog godt ønske mig, at der blev faret frem med lidt større omtanke og menneskelighed, end tilfældet hidtil har været.

I særdeleshed falder det i øjet, at fyringerne især rammer de ældre medarbejdere. Over halvdelen af de HK’ere, der blev fyret i januar og februar, var over 50 år, og ser man på den procentdel, som denne aldersgruppe udgør af det samlede personale i staten, er det en markant overrepræsentation.

Hvad nytter det med politisk korrekte udmeldinger om, at ældre skal fastholdes længst muligt på arbejdsmarkedet, når staten selv forfølger en helt anden dagsorden som arbejdsgiver? Og hvad nytter det, at vi med den ene hånd hæver aldersgrænserne for efterløn og folkepension, mens vi med den anden fyrer seniorerne, før de er i nærheden af at kunne modtage disse ydelser? Det hænger ikke sammen.

Som fagforening er vi ofte med på sidelinjen ved store fyringsrunder, og en af de begrundelser, vi ofte møder, er manglende kompetencer blandt seniorerne. Hertil må jeg bare sige, at arbejdsgiverne bærer et stort medansvar, hvis ikke deres medarbejderes kompetencer er tidssvarende. Ledelsen andel handler meget om at skabe en kultur på arbejdspladsen, som inspirerer til efteruddannelse – og ikke mindst om at stille de økonomiske rammer til rådighed for efteruddannelse.

I samfundsdebatten er det god latin at tale seniorernes sag og prise deres store værdi for en arbejdsplads. Sangen om ’det grå guld’ kan de fleste politiske partier synge med på, men når virkeligheden melder sig, og en gruppe på 10 ansatte skal skæres ned til 7, så viser det sig mere at være flødeskum end realiteter. Det gælder desværre ikke mindst, når staten selv er arbejdsgiver.

Vist har vi behov for et generationsskifte i den offentlige sektor, men lad os gøre det på en fair og human måde, og ikke som nu ved pr. automatik at rette blikket mod de gråhårede når sparekniven skal svinges.'

Stat Politik Fyret