HK udfordrer Folketinget om diskrimination

29. marts 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Borgens beskæftigelsesudvalg har netop været vært for et velbesøgt og levende foretræde med HK/Kommunal, der forsøger at få strammet loven om forskelsbehandling.

Loven om forskelsbehandling virker ikke efter hensigten, når det alene er op til lønmodtagerne at bevise, at arbejdsgiverne har diskrimineret. Sådan indledte formand for HK/Kommunal, Bodil Otto, sin redegørelse i et foretræde for 12 fremmødte medlemmer af Folketingets beskæftigelsesudvalg med formand Lennart Damsbo-Andersen (S) i spidsen.

HK/Kommunal-formanden, der blev sekunderet af sine jurister, Peter Thrige og Henrik Gammelholm, tog udgangspunkt i, at Højesteret i starten af december 2011 frikendte Holbæk Kommune for have at diskrimineret mod en nu 60-årig HK’er. Hun blev vraget til et job med den begrundelse, at hun var for gammel.

- Jeg synes, det giver god mening, at I som lovgivere overvejer at få forskelsbehandlingsloven ændret, så det i højere grad er op til arbejdsgiverne at bevise, at de ikke har diskrimineret eksempelvis for alder. Nøjagtigt som det er tilfældet med ligebehandlingsloven, hvor det påhviler arbejdsgiverne at bevise, at de ikke har diskrimineret for eksempel gravide kvinder, sagde Bodil Otto.

Sager ender i forlig

Som svar på et spørgsmål fra Christian Juhl (EL) kunne Bodil Otto fortælle, at man I HK/Kommunal kender til adskillige sager om aldersdiskrimination af medlemmerne, men at mange sager ikke kommer til offentlighedens kendskab, fordi der i langt de fleste tilfælde bliver forhandlet et forlig i hus.

Hun henviste også til en undersøgelse fra HK/Stat, der viser, at ældre medarbejdere må holde uforholdsmæssigt meget for i fyringsrunder.

Leif Lahn (S), Bent Bøgsted (DF) og Eigil Andersen (SF) satte alle i forskellige varianter spørgsmålstegn ved, om en ændring af forskelsbehandlingsloven som foreslået af HK/Kommunal kunne få uheldige konsekvenser.

Unge i fokus

Man kan risikere, at arbejdsgiverne holder sig tilbage med at ansætte ældre medarbejdere, fordi det vil blive sværere at komme af med dem, eller at det bliver vanskeligere at gennemføre et generationsskifte med flere unge medarbejdere, lød nogle af argumenterne.

Henrik Gammelholm, HK/Kommunal, afviste bemærkningerne med den begrundelse, at arbejdsgiverne under alle omstændigheder er forpligtet til at ansætte eller afskedige på baggrund af nogle objektive kriterier, der ikke er afhængige af for eksempel alder.

HK/Kommunal-formanden henviste videre til ligebehandlingsloven, der fortrinsvis har til formål at beskytte kvindelige lønmodtagere herunder særligt gravide kvinder.

- I ligebehandlingsloven er det forudsat, at arbejdsgiverne i høj grad skal bevise, at de ikke har diskrimineret lønmodtagere på grund af køn. Men der er intet, der tyder på, at det får de ansættende til at fravælge kvinderne, lød det fra Bodil Otto.

HK/Kommunal har nu indledt et samarbejde med LO for at følge sagen.

Kommunal Ansættelse Arbejdsmarked HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK