Flere fyringer af tillidsfolk

04. april 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

I de seneste år er flere tillidsrepræsentanter i det offentlige blevet afskediget på trods af deres beskyttede status. HK/Kommunal og DJØF frygter begge, at man stækker den danske model.

Fyringer af tillidsrepræsentanter er en grim tendens, hvor arbejdsgivere angriber lønmodtagernes repræsentanter. Sådan lyder det samstemmende fra HK/Kommunal og DJØF.

Udviklingen er aktualiseret af fyringsvarslinger af to akademiske tillidsrepræsentanter i Udenrigsministeriet, men trenden er klar: I HK/Kommunal er antallet af sager om fyringer, forflyttelse eller for eksempel chikane af tillidsfolk steget fra tre i 2005 til 13 i 2011. Hos DJØF blev der sidste år fyret 16 offentlige tillidsfolk, og der er i år blevet fyret fire.

Tvingende årsager

Tallene indikerer, at arbejdsgiverne fortolker reglerne om afskedigelse og forflyttelse af tillidsrepræsentanter forkert, mener de to fagforeninger.

Tillidsrepræsentanten skal nemlig være den sidste blandt ligemænd, der prikkes i forbindelse med sparerunder. Kun ved såkaldt tvingende årsager, hvor en tillidsmand for eksempel kan have opfordret til brud på overenskomsten, forsvinder beskyttelsen af tillidshvervet.

Forfølger hver en sag

Men langt størstedelen af de seneste års fyringer i både stat, regioner og kommuner handler ifølge HK/Kommunals formand, Bodil Otto, om besparelser og dermed ikke om tvingende årsager.

- Det er en fuldstændig uacceptabel tendens, og derfor forfølger vi også hver eneste sag. Meget tyder på, at arbejdsgiverne ikke har den samme respekt for tillidsrepræsentantsystemet som tidligere, siger Bodil Otto.

Hun frygter, at færre vil stille op som tillidsrepræsentant, hvis stigningen i tillidsmandssager fortsætter.

- Hvis man føler sig truet, fordi man en gang imellem åbner munden på sine kollegers vegne, er det jo meget lidt attraktivt at være tillidsrepræsentant, fastslår HK/Kommunals formand.

Truer den danske model

Lars Qvistgaard, der er formand for de offentlige overenskomstansatte i DJØF, frygter, at den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor medarbejdere bliver hørt via en tillidsrepræsentant, er truet.

- Det er bekymrende, at flere og flere ledelser tilsyneladende negligerer den samarbejdsmodel, hvor en tillidsrepræsentant er beskyttet, så denne kan tale medarbejdernes sag om de forandringer, der sker på arbejdspladsen uden at skulle frygte ledelsen, siger Lars Qvistgaard til Berlingske.

Han vurderer, at der især er sket en stigning i sagerne siden kommunalreformen og de organisatoriske ændringer, den har medført.

Hos KL afviser Karsten Thystrup, kontorchef for KL’s kontor for personale- og kommunaljura, at tillidsrepræsentanter bliver fyret ureglementeret i kommunerne.

Både HK/Kommunal og DJØF vil ved næste års overenskomstforhandlinger kræve bedre beskyttelse af tillidshvervet.

Arbejdsmarked Fyret Tillidsrepræsentant Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK