Peter Raben: Forhandlinger er at foretrække!

04. april 2012  |  HK Stat  |

På lockoutens anden dag mødtes HK/Stats formandskab med tillidsrepræsentanter på de lockoutramte skoler for at afklare de mange spørgsmål, der opstår blandt kolleger og fra skolernes brugere. Fagforeningen opfordrer Finansministeriet til at indlede – reelle – forhandlinger med lærernes organisationer frem for at få Folketinget til at foretage et lovindgreb.

Af Peter Raben, næstformand i HK/Stat

Normalt vil et politisk indgreb i en overenskomstmæssig konflikt basere sig på en forligsskitse fra forligsmanden, men en sådan har det under de aktuelle forhandlinger på undervisningsområdet ikke været muligt at nå frem til, da lærernes organisationer og de offentlige arbejdsgivere har været alt for langt fra hinanden. Derfor frygter lærerne, at et indgreb i alt for stor grad vil tilgodese arbejdsgivernes ønsker og ikke være afbalanceret. HK/Stat deler denne bekymring. Vi tvivler på, at et ensidigt regeringsindgreb vil skabe et godt arbejdsklima på landets uddannelsesinstitutioner.

Lockouten er helt i overensstemmelse med den danske model, hvor parterne i en overenskomstforhandling kan indlede konflikt, hvis de ikke i forhandlingerne kan nå et resultat. Fagforeningerne kan strejke, og arbejdsgiverne lockoute. I den danske models ånd bør en konflikt føre til fornyede forhandlinger og ikke blot ende i et regeringsindgreb. Derfor opfordrer HK/Stat til forhandlinger og til, at de offentlige arbejdsgivere med finansministeren i spidsen er mindre stejle i deres holdninger.

Ledelsen skal give den nødvendige information

Når en del af lærerne på en erhvervsskole eller et VUC-center er lockoutet, opstår der tvivl om mange ting. Og mange af spørgsmålene bliver stillet til de HK'ere, der har den daglige kontakt med elever, kursister og arbejdsgivere.

Lockouten kom ret pludseligt, og der har ikke været meget tid til at forberede sig på at håndtere situationen. Tillidsrepræsentanten fra en af skolerne fortalte, at ledelsen dog havde nået at lave en vejledning i, hvordan forskellige spørgsmål skulle klares, mens tillidsrepræsentanterne fra andre skoler endnu ikke havde fået meldt noget ud. Det er også forskelligt, hvor mange lærere der er lockoutet – og nogle steder er det ikke klart, hvem det er – og dermed hvilke elever der berøres.

Det er derfor en oplagt opgave for tillidsrepræsentanterne at få lavet en aftale med ledelsen om, hvordan situationen håndteres. Og det er vigtigt, at ledelsen besvarer henvendelser og sørger for, at den nødvendige information er til rådighed både internt for medarbejderne og for brugerne af uddannelserne.

HK’erne skal gå på arbejde som normalt

HK'erne er ikke omfattet af konflikten og skal derfor fortsætte med at gøre deres normale arbejde, men de må ikke tage konfliktramt arbejde. Hvis ledelsen pålægger det, må det udføres under protest, og HK-afdelingen skal straks kontaktes. HK'erne på de enkelte arbejdspladser må heller ikke i sympati med lærerne nedlægge arbejdet, da det vil være overenskomststridigt og medføre både løntab og bod.

HK/Stat er indtil videre ikke af undervisernes organisationer blevet anmodet om at indlede sympatikonflikt ifølge de gældende fagretslige regler herom. Hvis der kommer en henvendelse, vil HK/Stats bestyrelse drøfte det og koordinere en sådan konflikt med andre LO-forbund og med medlemmerne på uddannelsesstederne. En sympatikonflikt skal dog varsles fire uger forinden, og inden da vil konflikten formodentlig være slut enten via nye forhandlinger og et forlig eller – og nok mest sandsynligt – ved et regeringsindgreb.

Stat Arbejdsmarked Overenskomst Politik