Ledere skeler ikke til medarbejdernes alder

10. april 2012  |  HK Kommunal

Når de fleste ledere skal fyre og ansætte, har alder, ifølge lederne selv, ingen indflydelse på deres beslutning. Det viser en undersøgelse fra Lederne.

Ældre behøver ikke at frygte nedskæringer på en arbejdsplads. De fleste ledere har nemlig ikke særlig fokus på at skille sig af med medarbejdere, som nærmer sig pensionsalderen.

Det viser en undersøgelse fra Lederne, hvor man har spurgt ledere på danske arbejdspladser, om de mener, at en medarbejders høje alder skal tages med i betragtning, når der bliver ansat og afskediget medarbejdere. Ifølge undersøgelsen lægger kun lidt under en fjerdedel af lederne vægt på en medarbejders mulighed for at gå på pension eller efterløn, når de skal opsige medarbejdere.

Kvalifikationer tæller

Lederkonsulent i HK/Kommunal Mette Marie Langenge kan godt genkende billedet fra undersøgelsen.

- I forhold til hvad jeg hører blandt vores leder-medlemmer i HK/Kommunal, er det rigtigt, at man, når man bliver nødt til at skille sig af med medarbejdere, i udstrakt grad kigger på, hvordan medarbejderne matcher arbejdsopgaverne og ikke så meget på deres alder, siger Mette Marie Langenge.

Men hvis der alligevel sniger sig noget ind, der kan ligne aldersdiskrimination, så er det fordi, der for længst er skåret ind til benet på arbejdspladserne, mener Mette Marie Langenge:

- Jeg tror arbejdspladserne, efter nedskæringerne på grund af krisen, er i den situation, at alle de medarbejdere, de har, er kvalificerede over en kam. Derfor begynder man at kigge på, hvem der økonomisk bedst kan tåle at blive afskediget. Det synes jeg ikke, man kan fortænke lederne i. Hvis man har en medarbejder, man ved, kan gå på efterløn, og en medarbejder, som er enlig mor til tre, synes jeg det er svært at klandre ledere for, at de forsøger at udvise en social ansvarlighed ved at vælge at afskedige den medarbejder, der har et økonomisk sikkerhedsnet for eksempel i form af efterløn eller pension, siger Mette Marie Langenge.

Foretrækker ikke unge ansøgere

Lederne siger også i undersøgelsen, at alder heller ikke har den store betydning, når de ansætter nye medarbejdere. Kun 1 ud af 10 af lederne siger, at de foretrækker at ansætte medarbejdere, der først om mange år forlader arbejdsmarkedet.

Den del af undersøgelsen vil Mette Marie Langenge gerne sætte spørgsmålstegn ved:

- Jeg tror måske nok, der bliver kigget på alder, når der skal ansættes. Ikke fordi den enkelte leder måske nødvendigvis ønsker yngre medarbejdere, men sommetider kan det godt ligge lidt i den overordnede ledelseskultur på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det jo lederne selv, der bliver spurgt og ifølge deres egne værdier er alder ganske givet ikke afgørende for, om en medarbejder er attraktiv, siger hun.

Ansættelse Kommunal