AMU-kurser i frit fald

12. april 2012  |  Frederik Cerderskjold

I 2011 er AMU-kurserne på HK’s område i høj grad blevet valgt fra af kursister. Nye tal viser et fald i antallet af kursister på 52 procent i 2011 i forhold til 2010.

144.000 kursister var i 2011 på AMU-kurser på HK’s område for at dygtiggøre sig. Det er 160.000 færre end året før – eller en nedgang på 52 procent. Særligt slemt ser det ud for områderne administration og detailhandel, der er nogle af HK's kerneområder. Her er faldet på 60 procent.

Det er en udvikling, der bekymrer Kim Simonsen, formand for HK.

- Det er tæt på at være en katastrofe. Danmark har brug for, at vi efteruddanner os, men den tidligere regering skar ind til benet, og det er blandt andet resultatet af den politik, vi ser nu.

Forringelser på AMU
Den tidligere regering indførte i 2010 genopretningspakken, der har betydet forringelser på AMU-området – blandt andet højere deltagerbetaling og lavere godtgørelser til kursisterne. Det betyder nu, at virksomhederne i højere grad skal til lommerne for at betale medarbejdernes kurser.

Og det gør virksomhederne ikke i denne krisetid. Det siger Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet.

- Virksomhederne bruger ikke deres penge på at efteruddanne deres medarbejdere. Derfor oplever medarbejderne i højere grad end tidligere, at de har svært ved at komme på de kurser, de beder om. Virksomhedernes budgetter skal holdes, og så er der ikke nødvendigvis råd til at tænke i efteruddannelse. Det er en kortsigtet tankegang. Løsningen er fuldkommen uholdbar. Det kommer til at svække samfundet, at vi ikke efteruddanner, siger han.

Reform skal bane vejen
AMU er i høj grad et sted, hvor man vedligeholder sine kompetencer – først og fremmest har ufaglærte gavn af AMU. Men mange af HK's medlemmer har en erhvervsuddannelse. Det er også baggrunden for, at HK ønsker en større reform på uddannelsesområdet. Det siger Kim Simonsen, formand for HK.

- Det kraftige fald på HK's AMU-kurser er måske også et tegn på, at HK'erne ikke har så meget brug for AMU. Blandt andet derfor er en reform på uddannelsesområdet klart vores hovedkrav under de kommende trepartsforhandlinger. Vi har brug for, at alle får mulighed for at uddanne, efteruddanne og videreuddanne sig. Både faglærte, ufaglærte og de, der har videregående uddannelser, skal blive klogere, siger han.

Efteruddannelse Job og uddannelse Karriereudvikling Uddannelse Kurser