Arbejdspladser er uegnet for børn

19. april 2012  |  Frederik Cerderskjold

8 ud af 10 oplever, at deres arbejdsplads ikke er egnet til at have børn med på. Men det er svært at stille krav om børnevenlighed på arbejdet, selv om det er vigtigt at få mere sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv. Det mener HK, og bakkes op af forskere.

Ingen legerum. Ingen legesager. Ingen børnepasning. Langt de fleste arbejdspladser er ikke indrettet til børn. Det viser en undersøgelse blandt godt 3.000 af Nyhedsmagasinet HK’s læsere.
Her svarer cirka 80 procent, at deres arbejdsplads ”absolut ikke” eller ”ikke ret godt” egner sig til, at man kan have sine børn med. Det selv om hver femte tager børn med på job en gang imellem.
”Der er ingen speciel indretning til børnene. De kan låne en computer eller selv have legetøj med,” som der er en, der skriver. Eller ”Arbejdspladsen er ikke egnet til børn - men det er ok, de er der, ” som en anden skriver.
Det er dog en situation, det er svært at gøre noget ved, mener HK. For selv om det er vigtigt, at man på arbejdspladsen er åben for at skabe sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv, er det svært at stille krav om børnevenlighed.

- Man bør som chef være åben over for, at medarbejderne kan have børn med. Men vi må acceptere, at der er arbejdspladser, hvor det ikke duer at have børn med. Og derfor mener jeg, det er for langt at gå at kræve, at der for eksempel indrettes særlige legerum eller tages andre særlige hensyn på alle arbejdspladser, siger Mette Kindberg, næstformand i HK.

Ingen krav, men mere åbenhed
Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen synes heller ikke, man kan stille krav om, at arbejdspladsen skal indrettes til børn. Til gengæld efterlyser hun mere åbenhed og debat på arbejdspladserne om børn og familieliv, og hvordan det kan kombineres med arbejdet.

- Krav og kvoter er ikke godt. Men i disse tider hvor der er mange lukkedage i daginstitutionerne, vil det give god mening for en virksomhed at tænke ind, hvordan man som arbejdsplads kan hjælpe forældre. Man kan tage en debat på arbejdspladsen om, hvordan man eventuelt kan give rum til at have børn med. Men der vil være arbejdspladser, hvor det ikke kan lade sig gøre. Det skal man ikke sidde og være fornærmet over, siger hun.

Større arbejdspladser har større muligheder
Anette Borchorst, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet mener, større arbejdspladser måske kan tænke i fælles løsninger.

- Det kan være svært at kræve, at de enkelte arbejdspladser er indrettet til at have børn med. I det omfang at der er mange ansatte på en arbejdsplads, og der er mange, som har børn, så kan man måske tænke i nogle fælles løsninger. Men på mindre arbejdspladser vil det ikke give nogen mening. Det er positivt, hvis man i det hele taget må have børnene med, og så må man indrette sig, som man bedst kan, siger hun.

Arbejdsmiljø Ligestilling Arbejdstid