Forældre involverer børnene i deres job

19. april 2012  |

Mange forældre tager deres børn med på job for at give dem et indtryk af mors eller fars arbejde. Og det er en rigtig god idé, forklarer børnepsykolog og forsker.

Lille Anton og lille Emma kommer ofte med mor og far på job, fordi forældrene gerne vil vise dem, hvad deres arbejde går ud på. Det viser en undersøgelse blandt godt 3.000 af Nyhedsmagasinet HK’s læsere.
45 procent af dem, der tager deres børn med på job en gang imellem, angiver, at det er for at vise barnet, hvad de laver til dagligt. I alt er det hver femte, der tager barnet med på job fra tid til anden.

Psykolog: God idé
Ifølge børnepsykolog Margrethe Brun Hansen er det altid en god idé at vise sine børn, hvor man arbejder henne.

- Alle børn bør kende forældrenes arbejdsplads. På den måde får man i familien bedre kendskab til hinandens funktioner, og man kan snakke om det, når man kommer hjem. Arbejdspladser kan virke meget abstrakte for børn, så det er meget positivt, hvis de kan få et billede af det. Så selv hvis man har et job, hvor man normalt ikke kan tage børnene med, bør man tage dem med på visit en dag, siger hun.

Spørger man Anette Borchorst, professor ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet, er hun heller ikke i tvivl:

- Det er en rigtig god idé at vise sine børn, hvor man arbejder. Det skaber en distance, hvis børnene ikke ved, hvad forældrene laver, siger hun.

Vigtigt at tale om det
Mette Kindberg, næstformand i HK har selv haft positive oplevelser med at have børn med på job.

- Jeg husker, at mine egne børn snakkede meget om det, når de havde været med mig på arbejde, og de kunne huske det i flere år efter. Når barnet hele tiden får at vide, at mor eller far skal på arbejde, så er det positivt for dem at få et forhold til, hvad arbejdet egentlig er, siger hun.

Både hun, Margrethe Brun Hansen og Anette Borchorst understreger dog, at det er meget vigtigt, man på arbejdspladsen får talt om, hvordan og hvornår man har børn med på job, så der ikke er nogen, der føler sig forstyrret af det. Og man må respektere, at der er arbejdspladser, hvor det af hensyn til arbejdet ikke kan lade sig gøre at have børnene med til dagligt.

Arbejdsmiljø Børn