Nej tak til selvbetalt frokostpause

23. april 2012  |  HK Stat  |  Thomas Bo Christensen

Hvis den betalte frokostpause bliver skåret væk ved trepartsforhandlingerne, vil det gå ud over kvaliteten i arbejdet og fællesskabet. Sådan lyder meldingen fra studiesekretærerne på Professionshøjskolen UCC, hvor kimende telefoner og hjælpeløse studerende og undervisere er en del af den daglige frokost.

Klokken nærmer sig 12.30 i studievejledningen på Professionshøjskolen UCC i Københavns Sydhavn. Otte studiesekretærer har sat sig til rette ved et stort rundbord og skal til at spise frokost.

Madkasserne er kørt i stilling, og op kommer et udvalg af spegepølsemadder, salater, hytteost og gulerødder.

Men frokostfreden varer kort. De første bidder er kun lige indtaget, inden den første mobiltelefon ringer: En arbejdsløs kvinde har spørgsmål til nogle af de kurser, som skolen udbyder, og har brug for hjælp.

Lidt efter er den gal igen: En medarbejder fra skolens it-support skal have afklaret nogle spørgsmål, inden et teknisk problem kan fikses.

Og sådan er det hver dag.

»Der er altid nogen, der ringer. Og samtidig er der lærere og elever, der kommer ind og har brug for hjælp, mens vi spiser.«

Det fortæller tillidsrepræsentanten for skolens HK’ere, Pernille Henriette Wagner, inden hun skynder sig at tilføje:
»Men vi har ikke noget imod afbrydelser. For vi synes faktisk, at den betalte frokost, hvor vi står til rådighed, er en god ordning.«

Derfor bryder studiesekretærerne sig heller ikke om de rygter i medierne, der siger, at den betalte frokostpause for offentligt ansatte kan komme i spil i forårets trepartsforhandlinger.

Spekulation i frokostpauser
Bag rygterne ligger en idé om, at hvis de offentligt ansatte selv betaler frokosten, vil det give flere hænder og større arbejdsudbud, hvilket er et af trepartsforhandlingernes mål.

Men bliver forslaget gennemført, får det konsekvenser, som ingen kan være tilfredse med, mener Pernille Henriette Wagner.

Ifølge hende vil det nemlig gå kraftigt ud over kvaliteten i studiesekretærernes service, hvis de holder frokost for egen regning og dermed ikke står til rådighed, når telefonerne ringer, og elever og lærere har brug for hjælp.

Desuden vil det betyde, at det fællesskab, der er mellem studiesekretærerne, når de spiser deres frokost sammen, vil gå fløjten, hvis de er nødt til at holde frokost forskudt, eller hvis nogle vælger at holde deres frokost ude.

Og endelig tror Pernille Henriette Wagner, at mange vil spekulere i at spare frokostpauserne sammen og afspadsere:
»Jeg kunne godt være en af dem, der kunne finde på slet ikke at spise noget i løbet af dagen og sige ’fint, så afspadserer jeg 12 timer om måneden’. Og det tror jeg ikke, at skolen vil bryde sig om.«

Kortsigtet løsning
En anden mulig konsekvens ved at sløjfe den betalte frokostpause vil ifølge tillidsrepræsentanten være, at den vil sløve produktiviteten i det daglige arbejde – et synspunkt, som arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen deler:
»Fjerner man frokostpausen uden at give modydelser, kan det have en modsat effekt, hvor lønmodtageren er mindre produktiv. Det handler om at give folk noget ekstra og sørge for, de synes, at det er sjovt at gå på arbejde,« har han udtalt til Ritzau.

Skal lønmodtagerne have modydelser, vil det koste nogle af de 12,5 milliarder kroner, som de offentlige kasser ifølge Dansk Arbejdsgiverforening kan spare ved at stoppe den betalte frokostordning.

»Det kan godt være, der vil være en kortsigtet gevinst, hvis det skulle blive vedtaget, men der vil komme en boomerangeffekt i form af en efterregning, fordi lønmodtagerne ikke vil finde sig i det,« tilføjer Henning Jørgensen.

De ansatte har allerede betalt
HK/Stats formand mener heller ikke, at regnestykket hænger sammen, men at det tværtimod vil være et selvmål, hvis regeringen bringer frokostpausen i spil til forhandlingerne:
»De ansatte betaler reelt selv deres frokost, blandt andet gennem en lavere løn end den, de ansatte ville have modtaget, hvis frokosten ikke var betalt. Og hvis HK’erne skal gå op i arbejdstid, skal lønnen jo også følge med, og det tror jeg ikke, at hverken stat, kommuner eller regioner har råd til,« forklarer Thora Petersen.

I stedet foreslår hun, at forhandlingsparterne flytter søgelyset, når de skal finde frem til et større arbejdsudbud. Fx kunne arbejdsgiverne oprette flere fuldtidsstillinger i det offentlige, hvor mange i dag arbejder på deltid:
»Den gennemsnitlige arbejdstid på fx HK-området i kommunerne er under 33 timer om ugen. Her er der et stort uudnyttet potentiale. Så mulighederne er der, uden at vi behøver røre den betalte frokost.«

Stat Arbejdsmiljø