HK.dk logo

Lad medarbejderudviklingssamtalen fremme forståelsen

25. april 2012  |  HK Stat  |  Lina Gisselbæk Lauritsen

Det er ved at være den tid på året, hvor du som leder skal holde udviklingssamtaler med dine medarbejdere. En del medarbejdere opfatter medarbejderudviklingssamtalen (MUS) som unødvendig tidsspilde og føler ikke, at der er konkret udbytte. Nogle ledere ser måske heller ikke frem til de rituelle samtaler, der tager tid og kræver megen forberedelse.

Når jeg selv ser tilbage på mine egne erfaringer med MUS, må jeg erkende, at der var langt mellem de gode samtaler. Altså de samtaler, hvor jeg følte mig hørt og set og havde en konkret handleplan, da samtalen var omme. Samme oplevelse har mange statsansatte sandsynligvis.

Skal vi så begrave MUS på glemslens kirkegård? Nej! 
MUS er en enestående mulighed for lederen til at komme tættere på medarbejderne, og få samlet trådene mellem indsats, udvikling og mål. Samtalen kan skabe klarhed over de opgaver, der passer bedst til den enkelte medarbejder. Give medarbejderen indflydelse på valget af opgavetyper. Og samtalen kan ikke mindst fremme forståelsen mellem leder og medarbejder.

Hvad kan så fremme forståelsen?
Det fremmer forståelsen at bruge den anerkendende metode ved MUS. Her taler jeg ikke om jubel-positivisme, der ikke har øje for berettiget kritik. Den anerkendende metode fordrer, at både leder og medarbejder ser realiteterne i øjnene. Begge parter skal være villige til at tale om problemerne, men gøre det på den rigtige måde.

Vi skal i fællesskab huske på, at alle mennesker gør det bedste, de kan. Det gør os mere åbne for den andens udgangspunkt, og det fremmer dialogen.

Problemerne kan erstattes af, hvad vi gerne vil have mere af i fremtiden. Lederens opgave er at lede medarbejderen frem til fælles visioner for fremtiden og fastholde fokus på det. Og så fremmer det forståelsen, hvis du som leder anerkender medarbejderens egen vurdering.

MUS fremmer forståelsen, hvis du som leder:

  • anerkender medarbejderen for det, hun allerede gør godt – og forsøger at gøre bedre
  • fokuserer på, hvad du ønsker at se mere af
  • søger at forstå, hvad der gør toppræstationerne mulige
Du skal som leder kende forskellen mellem at rose og give en specifik positiv feedback. Det er ikke tilstrækkeligt med lalleglad ros og klap på ryggen. ’Godt gået, Sophie’ kan måske give Sophie en kort optur, men sukkerchokket holder ikke længe.

Hvis du derimod fortæller Sophie præcis, hvad det var, hun gjorde rigtig godt, har hun muligheden for at vise dig meget mere af det i fremtiden. Det er ikke let, og det kræver, at du skærper iagttagelsen af medarbejderne.

En ekstra fordel er, at du bliver en mere autentisk leder. Du får mere af det, du fokuserer på. Det kan måske virke i modstrid med kulturen på rbejdspladsen, hvor der kan være et stort fokus på problemerne.

Det stemmer heller ikke overens med Jantes bud om, at ’du ikke skal tro, at du er noget’. Men det virker. Når du som leder støder på toppræstationerne, skal iagttagelsesevnerne skærpes yderligere. Ved at undersøge toppræstationerne får både leder og medarbejder en større forståelse for, hvad det er, man gør bedst.

Fokus på de bedste præstationer er i sig selv motiverende og styrkende for det arbejdsmæssige selvværd. Særligt når de forbindes med personlige styrker. Når problemerne synes at tårne sig op, kan det styrke min handlekraft, at jeg er bevidst om, hvad jeg gør, når jeg laver blændende præstationer.

Så lad os ikke begrave MUS, men bruge dem som de var tænkt: Som et redskab til udvikling af medarbejderne og arbejdet.

Arbejdsmiljø Stat

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk