Mens vi venter på trepartsforhandlingerne

02. maj 2012  |  Østjylland

Tryghed og anerkendelse

Regeringen har på forhånd krævet, at trepartsforhandlingerne mellem regering, arbejdsgivere og lønmodtagere skal resultere i et øget arbejdsudbud svarende til 20.000 parhænder mere på arbejdsmarkedet samt en besparelse på fire mia. kr.

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen er glad for, at forhandlingerne snart begynder men også betænkelig ved det udgangspunkt, som regeringen har:

- For det første forsikrede Helle Thorning så sent som dagen efter folketingsvalget, at lønmodtagerne ikke skulle betale to gange. Vi havde jo betalt med afskaffelsen af efterlønnen. Men nu skal vi altså betale endnu en gang.

- For det andet forstår jeg fortsat ikke, hvorfor vi skal forøge udbuddet af arbejdskraft,når der mangler jobs? Det private erhvervsliv har investeringskrise. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd forventer, at erhvervslivet frem til 2013 kun genvinder 9.000 af de i alt knapt 180.000 arbejdspladser, som blev tabt under krisen. Også i den offentlige sektor skæres ned. Servicen daler, og ansatte afskediges.

Stod det til Hans-Henrik Hansen ville trygheden på arbejdsmarkedet derfor blive vægtet højt ved de forestående trepartsforhandlinger. Han gør opmærksom på, at 2.400 ledige hver måned risikerer at miste dagpengene. Årsagen er dagpengereformen, som halverede dagpengeperioden og fordoblede genoptjeningskravet.

- Et utrygt arbejdsmarked svækker os alle. Hvis man har meget at frygte ved afskedigelse, vil man også gøre meget for at beholde sit job. Måske også for meget. Derfor ville jeg prioritere en længere dagpengeperiode, hvis det stod til mig.

Når snakken falder på, hvad de kommunal- og regionalansatte HK’ere kunne få ud af trepartsforhandlingerne, peger Hans-Henrik Hansen ikke mindst på ’anerkendelse’:

- Det handler ikke om ros fra chefen eller større julegaver. Det handler primært om, at de offentlige arbejdsgivere erkender, at medarbejderne er deres største aktiv. Hidtil har byråd og ledende embedsmænd helst kastet sig over det administrative personale, når der skulle spares. Samtidig sættes der alt for ofte lighedstegn mellem produktivitetsforøgelse og større arbejdsbelastning af medarbejderne.

Men måske er der lys forude. Med den nuværende regering har talen i højere grad drejet sig om uddannelse, som da også kommer på dagsordenen ved forhandlingerne:

- Forandringer sker hurtigt i det offentlige, og nye krav stilles til medarbejderne. Derfor skal uddannelse lægges ind, som en del af hverdagen for os alle. Det er alt for vigtigt til, at vi kan overlade det til den enkeltes kræfter og muligheder, når den normale arbejdstider forbi, fastslår Hans-Henrik Hansens, som derfor gerne så, at ledige fik mulighed for at tage en uddannelse på dagpenge.

- Så ville det give mening at tale om både ret og pligt, mener han.

Ved siden af uddannelse ser han gerne en ændring af styrefunktionerne, så den offentlige forvaltning baserer sig på selvberoende medarbejdere frem for den umyndiggørelse, som har været herskende i de senere år.

- Dér ligger det virkelige potentiale for en produktivitetsforøgelse. At få medarbejderne til at tage ejerskab og engagere sig kræver en anerkendelse, som skal være bygget ind i systemet. I dag er det typisk systemet som underkender medarbejdernes autoritet og kompetencer, slutter Hans-Henrik Hansen.

Kommunal Trepart