Vores kommentarer til fleksjobreformen

02. maj 2012  |  Østjylland

OM IGEN
Regeringen har fremlagt sit forslag til ændring af fleksjobordningen. Udspillet bliver nu forhandlet af Folketingets partier. Vi er meget kritisk over for udspillet og mener, det bør tages af bordet.

Regeringens udspil til ændring af fleksjobordningen øger antallet af hænder på arbejdsmarkedet, samtidig med store offentlige besparelser og et privat erhvervsliv i lavvækst. Det hænger ikke sammen. Vi frygter derfor, at regeringens udspil fører til flere arbejdsløse.

Mange bukker under for stress og dårligt arbejdsmiljø. Derfor er forebyggelse vigtig. Desuden billigere, fordi det er kollektivt, mens helbredelse er dyrere, fordi er individuelt. Men selv om udspillet skal spare penge, ændrer det ikke ved de arbejdsbetingelser, som skaber behovet for fleksjob. Det hænger ikke sammen.

Regeringens udspil har flere uheldige konsekvenser for fleksjobberne bl.a. ...

Periode for ledighedsydelse
Reformudspillet vil betyde, at en fleksjobber efter to års ledighed overgår til 60 pct. af dagpengesatsen– 10.300 kr. – et meget lavt beløb,som ligger under OECD’s fattigdomsgrænse. Det kan blive situationen for mange, da ledigheden blandt fleksjobbere er 20-25 pct. Vi mener: Forslaget bør tages af bordet. Ledighedsydelsen skal ikke ændres.

Karensperiode
I dag kan man direkte gå fra ordinært job til fleksjob i samme virksomhed. Udspillet vil sætte en stopper for denne mulighed. Der indføres en karensperiode på ét år, hvor virksomheden skal fortsætte ansættelsen, før et fleksjob kan etableres. I virkelighedens verden vil det føre til en række opsigelser, som hidtil har været undgået.Vi mener: Forslaget bør tages af bordet, og den nuværende ordning fastholdes.

Skift af job
Alle nye fleksjob skal oprettes på basis af den ny ordning. Hvis en nuværende fleksjobber – uforskyldt eller selvforskyldt – skifter job, overgår vedkommende til den ny ordning. Det vil betyde indtægtsnedgang ved jobskifte for de fleste nuværende fleksjobbere. Nogle har sågar afsluttede forsikringssager, hvor deres nuværende lønindtægt indgår som en del af sagens resultat. Vi mener: Forslaget bør tages af bordet. Alternativt skal den ny ordning ikke gælde for nuværende fleksjobbere.

Effektiv arbejdstid
Udspillet gør den effektive arbejdstid til et spørgsmål mellem arbejdsgiver og den enkelte fleksjobber. Der er derfor risiko for, at fleksjobberen må prioritere løn og helbred lavere end fx ønsket om at bevare jobbet. Vi mener: Forslaget bør tages af bordet. Alternativt skal den effektive arbejdstid fastsættes af kommunen efter aftale med fleksjobber og arbejdsgiver.

Tab af rettigheder
Hvis fleksjobbernes rettigheder udregnes efter deltidsansættelse, vil disse miste retten til fuld feriepengeoptjening, fuld løn under sygdom og fuld pensionsindbetaling - lige som det kan få betydning for andre overenskomstmæssige goder og for, om Funktionærloven kan anvendes. Vi mener: Pension og andre rettigheder bør beregnes ud fra fleksjobberens fulde indtægt –dvs. også af ydelsen fra kommunen.

HK Østjylland

Fleksjob