HK/Stat klager til Ombudsmanden over forskelsbehandling i politiet

03. maj 2012  |  HK Stat  |

Ved politiets masseafskedigelser i efteråret 2011 var der ingen polititjenestemand blandt de personer, som modtog en fyreseddel. HK/Stat vil nu have Ombudsmanden til at vurdere, om det er i strid med reglerne for ligebehandling.

Da politiet i efteråret 2011 skilte sig af med 161 medarbejdere, var der ingen polititjenestemænd iblandt. Efterfølgende kunne de fyrede HK’ere – fra blandt andet servicecentrene – konstatere, at polititjenestemænd rykkede ind og overtog deres pladser. Ifølge faglig konsulent i HK/Stat Per Gerner Hansen er tjenestemændene ikke blevet vurderet ud fra de kriterier, man har lagt til grund for afskedigelserne, på lige fod med de øvrige faggrupper.

Flere tillidsfolk har henvendt sig til HK/Stat om forløbet. En af de undrende er Dorthe Jørgensen, fællestillidsrepræsentant i Nordsjællands Politi. Her er alle 10 afskedigede overenskomstansatte.

»Ledelsen lavede en prioriteringsliste med personer, som de sagde, var dem, der bedst kunne undværes. Efterfølgende undrede det mig, at der ingen tjenestemænd var på. Jeg føler, at det var økonomien, der styrede, og hvis det er sådan, er det for mig at se en dårlig og ikke gyldig argumentation,« siger Dorthe Jørgensen.

Per Gerner Hansen oplyser, at det i et mødereferat fra følgegruppen vedrørende politiets effektiviseringsproces fremgår, at polititjenestemænd i udgangspunktet ikke skal afskediges som et led i besparelserne – de skal ”højst” flyttes til andre stillinger.

»I henhold til de kriterier, der blev aftalt i HSU, undrer vi os over, hvordan en hel faggruppe ikke er vurderet på lige fod med andre,« siger Per Gerner Hansen.

Pligt til at vurdere kvalifikationer
Ifølge den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning, må man ikke 'sætte skøn under regel’, hvilket vil sige, at man ikke alene må vurdere ud fra, at en overenskomstansat er billigere at skille sig af med end en tjenestemandsansat. En grundregel som Moderniseringsstyrelsen selv fremhæver i 'Håndbog om afskedigelse'. Det er baggrunden for, at HK/Stat nu går til Folketingets ombudsmand med en klage.

»At man bare friholder en bestemt faggruppe fra afskedigelse er usagligt, dybt uacceptabelt, og det tenderer til organisationsforfølgelse. Nu vil vi have sagen undersøgt til bunds,« fastslår formand for HK/Stat Thora Petersen.

Også i DSB er opstået en praksis med at fyre de overenskomstansatte og frede tjenestemændene – på trods af, at der er opstillet faglige kriterier for afskedigelser. Efter lukningen af DSB Rejsebureau er 36 overenskomstansatte fyret, mens overtallige tjenestemænd har fået tilbudt andre job i virksomheden. Det får nu også HK Trafik & Jernbane til at klage til Ombudsmanden.

Stat Ligestilling Fyret