Minister afviser fleksjobforslag

07. maj 2012  |

HK’s forslag til forbedringer i regeringens forslag til reform af fleksjobordningen led en krank skæbne hos beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), der afviste dem alle.

Hvis HK havde håbet på at vinde gehør hos beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) for sine indsigelser mod regeringens forslag til reform af fleksjobordningen, kan forbundet godt tro om igen.

HK sendte i marts et åbent brev til ministeren med en række forslag til ændringer i reformforslaget fra regeringen. Mette Frederiksen har nu svaret HK, og alle forslag er blevet afvist.

Der skal hentes penge via reformen. Rigtig mange penge. Det fremgår af ministerens svar:

”Det er afgørende for regeringen, at alle har mulighed for at være en del af et arbejdsfællesskab. Samtidigt bliver vi nødt til at håndtere, at vi i dag bruger mere end 9 mia. kr. mere på førtidspensions- og fleksjobordningerne, end vi regnede med ved sidste reform”, skriver Mette Frederiksen blandt andet.

Svaret kommer ikke bag på HK’s næstformand Mette Kindberg.

- Vores forslag vil jo koste penge og dermed mindske besparelsen som følge af reformen. Alligevel beklager jeg, at ministeren ikke vil lytte til os. For ændrer man ikke i reformen, vil fleksjobberne fremover være endnu mere sårbare og blive forskelsbehandlet, mens de er på arbejdsmarkedet. Og de vil blive marginaliserede, når de engang bliver pensionister, siger Mette Kindberg.

HK har bl.a. kritiseret den forskelsbehandling, som ledige fleksjobbere vil komme ud for, fordi de som alle andre skal betale kontingent til en a-kasse, men højst kan få 89 procent af den maksimale dagpengesats i maksimum to år. Det ønsker ministeren ikke at ændre på, ligesom hun ikke vil imødekomme HK’s ønske om, at ledige fleksjobbere kan have et særligt behov for en ledighedsperiode, der er længere end to år.

HK har også advaret om, at de nye beregningsmetoder for aflønning af fleksjobbere vil stille arbejdsgiveren i en yderst fordelagtigt forhandlingsposition i forhold til både fleksjobberen og de kommunale kasser, der bidrager til aflønning. Heller ikke her er der hjælp at hente fra ministeren.

HK frygter hastværk
- Det er beklageligt, at ministeren ikke vil imødekomme nogen af vores forslag. Selv om vi har fået svar på vores henvendelse til ministeren, håber vi ikke, at dialogen slutter her. Jeg kan frygte, at regeringen sammen med forligspartierne (venstre og konservative red.) haster den her reform igennem. Det vil jeg gerne advare imod, for her er tale om en stor reform med mange fælder og problemer, og som har store konsekvenser for fleksjobberne, siger HK’s næstformand Mette Kindberg.

Fleksjob Arbejdsmarked Politik Jura Trepart