Den dag hænderne blev kolde

10. maj 2012  |  HK Stat  |  Mette Engell

Der var mørke skyer og bidende kold vind over DSB’s hovedkvarter den 8. maj – andendagen i den anden runde af fyringer i etaten, som i januar udmeldte, at 429 HK’ere ville blive fyret de kommende to år. Tallet bliver næppe helt så højt, men på disse to dage i maj er henved 75 gået hjem med en fyreseddel.

Det er på ingen måde bare en ny dag på kontoret. Igennem porten til det tidligere militæranlæg, som i dag huser DSB’s hovedkvarter, går medarbejderne i små grupper eller alene på vej mod dagens arbejde.

»Nå, er du klar til den store slagtedag,« siger en mand og slår godmodigt sin kollega på skulderen.

»Det er en skidt dag,« replicerer kollegaen, og flere andre nikker med sammenbidte ansigter.

Klokken er bare halv otte. Der er endnu en time til, at de ansatte ved, hvem de cirka 40 HK’ere og 20 AC’ere, der får en fyreseddel i dag, er. Det bliver en lang time.

Klokken 7.45
Flere store brød bliver taget ud af papirsposerne. Kander med kaffe, kartoner med juice, flasker med vand bliver sat frem. Tillidsfolk fra HK Trafik & Jernbane indretter en lille café, så de fyrede, der måtte have lyst og behov, kan komme ind og få en snak og en kop kaffe.

14 tillidsrepræsentanter sidder rundt om bordet og taler dæmpet sammen. De er indkaldt til at bistå de 37 kolleger, som om tre kvarter vil blive bedt om at komme ind til en samtale med chefen. En liste med navnene på de 37 bliver diskret gennemgået. Det bliver prioriteret, at de fyrede kan få en bisidder med sig, som de kender i forvejen, hvis det på nogen måde er muligt.

Arne Tørring, tillidsrepræsentant for billetsalget på Nørreport, oplever, at det også er nødvendigt at tage sig af de kolleger, der ikke bliver prikket. I går var han med, da kollegerne i billetsalget på Københavns Hovedbanegård havde deres fyringsrunde. Her måtte knapt 20 modtage en fyreseddel, og Arne Tørring er stadig rystet over den måde, de blev varskoet på.

»Der er en stor sort dør, som folk skal igennem for at komme ind i billetsalget. Foran den stod to repræsentanter fra ledelsen, og så skilte de ellers dem fra, som skulle op til samtale. Jeg ved godt, at det er svært at gøre sådan noget skånsomt, men det virkede meget barskt på mig,« siger han.

Det gjorde det også på de kolleger, som ikke blev prikket og som måtte sætte sig hen og betjene kunderne.

»Der var nogle af dem, som faktisk havde dårlig samvittighed over, at de fik lov at blive, mens kolleger skulle fyres. Det er også vigtigt, at vi får en snak med dem, for der er bestemt ingen, der skal have dårlig samvittighed over ikke at blive fyret!«

Klokken 8.30
Flere af tillidsrepræsentanterne rejser sig. Tiden er kommet til, at de første kolleger skal til samtaler med deres chefer, og de skal have en bisidder med, hvis de ønsker det.

Klokken 9.18
To fyrede kvinder er kommet ind i den interimistiske café sammen med deres bisiddere. Servietter bliver diskret stukket dem i hånden, mens de bliver nødet til en kop kaffe.

»Det var bare som om, hun var lidt for professionel. Det var så koldt,« forklarer den ene tidligere DSB-ansatte grædefærdig om samtalen med sin chef.

Gitte Banke, som til daglig er ansat i DSB Salg, lægger en hånd på hendes arm. Der er ikke rigtigt noget at sige lige nu.

Kort efter kommer Jens Andersen ind i lokalet. Han er kredsformand for Kommercielkredsen under HK Trafik & Jernbane, og han har lige overstået en samtale. For ham bliver det aldrig nogensinde business as usual at være bisidder i sådan en situation.

»Man gør det ikke ustraffet – går ind og oplever at tæppet bliver trukket væk under et andet menneskes liv,« siger han stille.

Han er glad for, at næstformanden i afdelingen, Birthe Østergaard Petersen, har arrangeret en debriefing for tillidsrepræsentanterne senere. Det betyder noget at tale dagens samtaler igennem med kollegerne. Den samtale, han lige har været igennem, var rigtig svær. Medarbejderen havde frygtet, at hun ville få prikket og har haft kontakt til Jens Andersen et par gange de forløbne uger for at få afklaret nogle ting. Da de mødtes klokken halv ni uden for hendes chefs kontor, var hun imidlertid alt andet end afklaret.

»Jeg har engang holdt en kvinde i hånden, som var meget tæt på at blive kørt ihjel af et tog. Hendes hænder var kolde på en helt speciel måde. De samme kolde hænder havde hun i morges, den kvinde, der skulle fyres,« siger han.

Jens Andersen ønsker inderligt, at han og hans TR-kolleger kan gøre bare en lille forskel for de fyrede.

»Jeg håber, det betyder noget, at de ikke er alene, når de får beskeden. At de bagefter vil tænke, at det i det mindste ikke bare foregik i al ubemærkethed, at de mistede det hele. Hvis man er alene, så føler man sig virkelig vraget og kasseret. Jeg håber, vi gør en lille forskel på den måde,« siger han.

Klokken 10.02
Helle Faber er kommet ind i cafeen. Hun er en af de mange flexjobbere, som har fået en fyreseddel.

»Mine kolleger havde sagt, at jeg var fredet, fordi jeg er flexjobber, men jeg troede ikke rigtigt på dem. Og sådan gik det jo så heller ikke...«

Hun har tårer i øjnene, men insisterer på at smile.

»Jeg havde sådan glædet mig til alt det nye, der skal ske herinde. Jeg synes, de lyder spændende, de tanker, den nye chef har om, hvordan der skal omstruktureres. Det ville jeg gerne have været med til.«

En dyb indånding.

»Nå, men når de ikke formår at se de værdier, jeg har, så har de heller ikke fortjent mig,« siger hun med et skævt smil, før hun går op til kollegerne, som øjeblikkelig slår ring om hende.

Helle Faber har været ansat syv år i DSB. Tre år som flexjobber.

Klokken 10.30
Den sidste samtale er ovre. Brødet bliver pakket væk. Papirer bliver stoppet i tasker. Knus bliver uddelt. Det har ikke været en god dag. Heldigvis er den langt fra en dag som alle andre. Desværre er den heller ikke den sidste af sin slags.

Flere fyringer

Uge 19 var anden gang i dette forår, at HK Trafik & Jernbanes medlemmer skulle igennem en stor fyringsrunde. Den 27. og 29. marts var det i DSB Rejsebureau, fyresedlerne blev delt ud. Her mistede 38 deres arbejde. Flere fyringsrunder venter forude.

Foto: Søren Østerlund

Stat Fyret