HK/Stat Midt-formand: It-koks blokerer for uddannelse

16. maj 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

For få ansatte kommer på efteruddannelse, fordi ansøgningsproceduren til AMU er blevet for indviklet, efter man har sparet medarbejdere væk og indført selvbetjening på nettet. Kig på området igen, opfordrer formand for HK/Stat Midt Brita Andersen i et læserbrev i Avisen.dk.

'Der er almindelig enighed om, at uddannelse er vejen frem, hvis Danmark skal kæmpe sig ud af den øjeblikkelige økonomiske krise. Vi skal alle sammen være dygtigere til vores arbejde og sørge for at holde vores kompetencer ved lige. Den opfattelse deler vi også.

Derfor er det også nedslående, at tilgangen til AMU-uddannelserne på bare et enkelt år er mere end halveret. Ekstra nedslående er det, at den væsentligste årsag skal findes i noget så banalt som it-problemer.

Når en arbejdsgiver skal sende sine ansatte på et AMU-kursus, kræver det betydelige it-færdigheder. Under den tidligere regering blev der indført et selvbetjeningssystem, som indebærer at virksomhederne skal ind på ikke mindre end tre forskellige hjemmesider for at tilmelde sine ansatte til et AMU-kursus. Alene det at erhverve sig rettigheder til at bruge systemerne er en kompliceret proces, som indebærer op mod 3 ugers ventetid.

For os er der ingen tvivl om, at den snørklede ansøgningsprocedure forhindrer adskillige i at komme på efteruddannelse. AMU-centrene kan til en vis grad hjælpe virksomhederne igennem proceduren, men mange opgiver deres forehavende og når slet ikke at henvende sig til AMU-centrene.

Selvbetjeningsløsninger på nettet er en rigtig god ting for de, der kan, men for mange mindre virksomheder er det en pestilens og stopklods. I en situation med stigende ledighed er vi afhængige af, at virksomhederne skaber vækst. Netop i den situation er det en dårlig idé at skubbe administrative opgaver over på virksomhederne – idéen bliver ikke bedre af, at de bagvedliggende it-systemer ikke er ordentligt gennemtænkt.

Det er svært at gå tilbage til den tidligere model, da staten allerede har hjemtaget den besparelse, som selvbetjeningen indebærer. Konkret er der derfor foretaget en reduktion blandt de personalegrupper, som før rådgav virksomhederne og stod for kursustilmeldingen, og derfor er de mange kompetencer fra års rådgivning af virksomheder ikke i samme grad til stede.

Vi vil opfordre til, at der kigges på området igen – ikke mindst i forhold til de virksomheder og brancher, som traditionelt ikke er så stærke på it-området. Der er stadig et massivt behov for uddannelsestilbud til kortuddannede, men vi ser ud til at være endt på et vildspor i bestræbelserne på at høste besparelser på administrationen. Taberne er de mange, der ikke får løftet deres kompetencer, og dermed virksomhederne og samfundet som helhed.'

Efteruddannelse Stat