Bruno Tom Hansen: Energi og ejerskab

22. maj 2012  |  HK Stat  |

Interview med kandidat til næstformandsposten i HK/Stat.

AMBITIONER
Hvorfor vil du være frontfigur i fagforeningen?
Jeg vil være med til at løse de problemer, HK står overfor. Jeg tror, at jeg kan gøre en forskel, og resultaterne er vigtigere end min person.

Hvad er den største udfordring i HK/Stat? Og hvad skal vi gøre ved det?
Den største udfordring er, at vi står over for et generationsskifte og får færre medlemmer. HK/Stat har cirka 33.000 medlemmer, og omtrent en tredjedel er over 60 år. Over de næste mange år skal vi rekruttere rigtig mange nye kolleger, og der er klar risiko for, at de ’fristes’ af billige tilbud uden det store indhold. Her skal vi gå aktivt ind. Vi skal nytænke, vi skal give ejerskab, vi skal være synlige, også i medier og offentlighed. De nye kolleger skal vi lytte til, så de kan genkende deres holdninger i vores dagsorden.

Nævn dine tre vigtigste mærkesager
Vi skal ind på den politiske arena, være synlige og regnes med. Både organisationen og HK’erne i samfundet skal være synlige. Vi skal være med til at sætte dagsordenen og søge politisk indflydelse. Og vi skal være åbne for nytænkning og arbejde aktivt for medlemmerne.

HOLDNINGER
Hvilken nuance af rød er du på en skala fra sart rosa til fanefarvet blodrød?
Rosa betragter jeg som en rolig farve, hvor blodrød signalerer ilter kamplyst. Hvis man blander de to, får man en rødlig nuance, som passer godt på mig.

Hvornår har du sidst argumenteret for din overbevisning – og hvad endte det med?
I faglig sammenhæng argumenterede jeg for, at de mange afskedigede medarbejdere i Naturstyrelsen skulle hjælpes godt på vej. Fra medarbejderside overbeviste vi ledelsen om værdien af at søge midler i Statens Center for Kompetenceudvikling. Centerets opgave er at støtte statslige arbejdspladser med behov for udviklings- og omstillingsprojekter og arbejdspladser med særlige behov. Nu har vi en ansøgning inde. Hvis den går igennem, får vores fyrede kolleger økonomisk hjælp til at komme videre i et svært arbejdsmarked.

Hvordan ser du HK’erne – hvad er de for nogen?
HK’erne står for rigtig mange forskellige fagligheder. HK – handel og kontor – er jo vores fællesbetegnelse, og det signalerer arbejde med kontorfaget. Men jeg ser os mere som kolleger, der løser rigtig mange forskellige opgaver i staten. Masser af dygtige mennesker arbejder på et højt niveau. Vi er meget forskellige, så der er ikke én betegnelse, der dækker alle. Du skal ud og spørge alle mine kolleger rundt omkring i landet for at få det rigtigste svar.

FORUDSIGELSER
Hvilken rolle spiller HK’erne om ti år?
Vi HK’ere har været udsat for mange forandringer de sidste mange år i staten. Vi har taget en doktorgrad i omstillingsparathed. Spøg til side. Vi er i et arbejdsmarked, der hele tiden forandrer sig. Nu sker det med en hast, som vi for ti år siden ikke havde troet mulig. HK-medarbejderen har vist vilje til at uddanne sig og involvere sig aktivt på arbejdspladsen. Både for at følge udviklingen og i mange tilfælde for at gå foran. Om ti år er vi stadig aktive medspillere i den offentlige forvaltning, for vi er simpelthen kompetente og udviklingsparate. Jobbene vil selvfølgelig forandre sig, men vi vil følge med.

Hvordan genvinder fagbevægelsen fordums styrke?
Når fagbevægelsen formår at nå ud til kollegerne og skabe ejerskab, bliver den stærk. Med ejerskab følger interesse og involvering. Det er ikke kun medlemmerne, vi skal nå ud til. Vi skal nå alle dem, der har svært ved at se værdien og derfor søger lettere og måske billigere løsninger. HK/Stat og hele fagbevægelsen står foran et generationsskifte. Det er vi nødt til at tage alvorligt. Vi skal aktivt skabe synlighed, ejerskab, uddannelse og dialog om tiltag, som er fælles. Vi skal også udfordre og turde se værdien i de skæve forslag, der udfordrer vores intellekt.

PERSONLIGT
Hvilken bog har gjort størst indtryk på dig?
’Glasperlespillet’ af Herman Hesse. Bogen er skrevet engang i efterkrigstiden og er en humanistisk fremtidsvision. I 60’erne gav den mening, og det gør den stadig. Den handler om en utopi. Den er et filosofisk bud på, hvordan meningen med livet – trods kaos – kan bevæge sig mod noget bedre.

Hvad laver du i din fritid?
Jeg hygger mig med familie og venner. Jeg elsker en god ferie, hvor jeg kobler totalt af fra alt arbejdsliv. Jeg er fx fuldstændig forelsket i det græske.

Hvad kan gøre dig vred?
Det kan gøre mig vred, når jeg ser mennesker ude i verden blive undertrykt. Der er stadig mennesker, der lever under kummerlige forhold. Det kan også gøre mig vred, at nogle mennesker ikke respekterer børns rettigheder. På det nære område og i faglig sammenhæng irriterer det mig, hvis nogen kloger sig på, hvad der er godt fra andre, uden at spørge, hvad de selv tænker. Det oplever jeg ofte i ledelsesmæssig sammenhæng. Fx ved tvangsforflyttelser. Man tænker ikke individet ind. Den humanistiske tilgang er vigtig for mig. Vi skal være nærværende.

Hvad kan gøre dig glad?
Den anden dag var jeg på biblioteket. Der var kø ved skranken. Enkelte havde glemt at tage et nummer. Jeg tog et nummer til én, der stod foran mig og fik et smil og tak tilbage. Når mennesker relaterer til hinanden og giver respons. Det kan gøre mig glad. Mere skal der ikke til.

Blå bog

Fødeår: 1954

Bopæl: Roskilde

Civilstand: Samboende, har voksne børn og børnebørn

Uddannelse: HF-student, uddannet psykiatrisk plejer og anerkendt miljøtekniker efter flere års arbejde som miljøassistent i det amtskommunale system.

Arbejde: Ansat som miljøtekniker med overvågningsopgaver i Naturstyrelsen, Roskilde. Har tidligere arbejdet som miljøassistent og i miljøvagt. Har endnu tidligere arbejdet i voksenpsykiatrien og har arbejdet pædagogisk med unge.

Tillidshverv: Er medlem af LSU (landsdels-samarbejdsudvalg), tillidsvalgt for Miljøcenter Roskilde og medlem af HSU i Naturstyrelsen for miljøteknikere på landsplan. Tillidsrepræsentant og næstformand i SU i Naturstyrelsen Roskilde. Har tidligere været tillidsrepræsentant i det amtskommunale system, næstformand i SU på teknik- og miljøområdet og medlem af HK/Stats laborantudvalg.

Stat Karriere