HK sætter præg på folkemøde

22. maj 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Ansatte i kommuner og regioner bliver massivt repræsenteret, når Folkemødet på Bornholm løber af stabelen i juni. HK/Kommunal vil markere en række mærkesager over for de mere end 10.000 deltagere – heriblandt mange toppolitikere.

HK vil være til stede på årets folkemøde på Bornholm fra den 14. til 17. juni, hvor tusindvis af politikere, organisationsfolk og helt almindelige danskere samles for at drøfte de aktuelle samfundsmæssige udfordringer.

Baggrunden for HK’s indsats er et ønske om at øve politisk indflydelse og sætte fokus på især de unges forhold på arbejdsmarkedet, siger formanden for HK/Kommunal Bodil Otto.

- Jeg kommer for at repræsentere de dygtige HK’ere i kommuner og regioner og for at deltage i de forhåbentlig mange debatter med politikerne om, hvordan vi får skabt plads til de unge på arbejdsmarkedet. Mange unge står uden job, selv om de sender ansøgning efter ansøgning. Og andre igen får ingen uddannelse, fordi der ikke kan skaffes praktikpladser. Det er en meget vigtig problemstilling, som politikerne bør tage hånd om her og nu. Ellers risikerer vi at tabe en generation på gulvet, siger Bodil Otto.

Folkets hus

HK/Kommunals sektorbestyrelse har valgt at lægge et bestyrelsesmøde på Bornholm, så bestyrelsesmedlemmerne kan deltage i de mange møder, der finder sted på Bornholm.

HK er gået sammen med LO, 3F og FOA om at skabe et ”Folkets Hus” i Kirkegade 8, Allinge, hvor HK bl.a. står for en debat fredag den 15. juni kl. 13.30 om de unge på arbejdsmarkedet.

Fremtidens HK’er

HK Hovedstaden har sit eget HK-telt i Allinge Havn, hvor der løbende afholdes spændende debatter. Deltagerne kan bl.a. møde formanden for HK/Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen, der vil sætte fokus på HK’erne og deres fag.

- Den offentlige sektor står over for store udfordringer, og det er utrolig vigtigt at fokusere på, hvilke kompetencer fremtidens HK’er skal være i besiddelse af, og hvordan vi sikrer en systematisk efter- og videreuddannelse, siger Winnie Axelsen.

Tusindvis af besøgende

Den kommunale formand i HK/Hovedstanden deltager bl.a. i en debat med kommunaldirektør i Bornholms Regionskommune, Kenth Ferning, om fremtidens krav til en velfungerende kommunal administration – set i lyset af en dikteret nulvækst. Det sker fredag den 15. juni kl. 16.

Folkemødet på Bornholm blev etableret i 2011, hvor der var omkring 10.000 besøgende. I år ventes Folkemødet at blive endnu større.

Kommunal Arbejdsmarked Politik HK-medlemmer