OK2013 - Nu vil seniorerne ha’

22. maj 2012  |  HK Stat  |

I april, maj og juni er ønsker til overenskomsten 2013 på dagsordenen i alle syv HK-afdelinger. HK Statbladet tog til OK-møde i HK MidtVest, hvor der kom mere om pension og seniorer end om barsel og småbørnsforældre på ønskelisten.

»Vi gider ikke snakke om barsel og omsorgsdage.«

Sådan lød en kommentar ved mødebordet i HK Holstebro den 12. april, hvor MidtVest-afdelingen havde indbudt tillidsrepræsentanter og medlemmer i staten til i to og en halv time efter fyraften at tænke højt om deres ønsker til den kommende overenskomst.

Mødet blev styret af næstformand i HK/Stat Rita Bundgaard, som indledningsvis gav deltagerne til opgave i mindre grupper at skrive emner fra arbejdspladshverdagen på grønne, gule og røde sedler. Det velfungerende på de grønne, det opmærksomhedskrævende på de gule, og det absolut alvorlige på de røde.

At en fjerdedel af HK/Stats medlemmer nu er over 55 år kom til udtryk, da gruppernes sedler efterfølgende blev fordelt på tavlen. For sedler med pension og seniorordning blev klistret op i den røde afdeling, hvorimod barslen fik grønt lys som noget, HK/Stat ikke behøver give særlig opmærksomhed ved forhandlingsbordet denne gang.

June Boutrup, fodlænkemedarbejder og arbejdsmiljørepræsentant i Kriminalforsorgen i Vestjylland, forklarede, hvorfor hun skrev pensionen på en rød seddel:

»De unge har fået ved tidligere omgange. Nu er det vigtigt at fokusere på pension og efterløn i stedet. Ikke kun fordi, vi selv nærmer os den alder, men også af hensyn til de kolleger, der kommer efter os.«

Særligt mini-pensionen, som nogle nyansatte i staten – uanset om de er blevet ansat i en moden alder – kan være omfattet af i en periode, ønsker hun afskaffet. For, som hun spurgte, er de personer da mindre værd end de andre? På hendes arbejdsplads har de fem HK’ere talt sammen om OK-ønsker inden mødet og vil gøre det igen efterfølgende.

Udfordringer for trygheden
Med til mødet var også administrativ leder og tidligere bestyrelsesmedlem i HK Kriminalforsorgen Ingrid Knudsen. Selvom hun har forladt bestyrelsen, brænder hun stadig for det faglige.

»Vil man have indflydelse, må man møde op. Det nytter ikke bare at læne sig tilbage og sige ’nå’, når forhandlingerne er overstået,« sagde hun.Og bemærkede, at der ved den kommende overenskomst ligesom i 2011 må spilles på andre heste end den med lønnen.

Noget Rita Bundgaard også gjorde klart i sit oplæg om OK2013 set fra helikopteren. Fortsat økonomisk krise, regeringens forventninger om løntilbageholdenhed og smalle OK-resultater på det private område, listede næstformanden op blandt de faktorer, der lægger en dæmper på optimismen. Og hun pointerede, at tryghed, tillid og kompetenceudvikling vil komme til at fylde meget.

»Statens centraliseringer, besparelser og organisering i søjler har rykket ved medarbejdernes tryghed,« sagde hun, og bad derefter deltagerne tænke over, hvad der vil kunne øge trygheden for dem.

Til sidst lagde hun op til at formulere ønsker om løn, arbejdstid og – igen – pension. Skal lønstigning være til alle eller til nogle? Hvad er frokostpausen værd? Og skal det gå seniorerne som i det private, hvor pensionen finansierer deres ordning?

Lidt over tiden sluttede mødet med en opfordring til deltagerne om at gå tilbage til arbejdspladserne og drøfte videre med alle medlemmer.

Overenskomst Stat

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK