Formandskab, mål og lønforsikring på dagsordenen

23. maj 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

Hvem skal stå i spidsen for de statsansatte HK’ere? Hvilke mål skal organisationen arbejde mod? Og er det en god idé at indføre en lønforsikring for alle medlemmer? De spørgsmål besvarer de delegerede på HK/Stats kongres den 12.-14. juni på Nyborg Strand.

Skal HK/Stats erhvervsaktive medlemmer have en obligatorisk forsikring, der giver dem en dækning udover dagpenge, hvis de bliver arbejdsløse? Ja, det er værd at gå efter, mener HK/Stats bestyrelse.

Derfor stiller bestyrelsen forslag til kongressen i juni om at bemyndige bestyrelsen selv til at arbejde videre med og eventuelt beslutte at etablere en obligatorisk lønforsikring.

Allerede fra juli i år får de kommunalt ansatte HK-medlemmer en lønforsikring. Alle, der også er med i a-kassen, kommer automatisk med i ordningen. Og skal betale for den – omkring 35 fradragsberettigede kroner om måneden.

HK/Stats medlemmer er typisk lidt højere lønnet end de kommunale kolleger, og risikoen for ledighed er anderledes i staten. Derfor vil prisen for HK/Stats medlemmer blive højere end for de kommunale.

Endnu foreligger der ikke noget konkret tilbud fra Alka, HK’s forsikringsselskab. HK/Stats bestyrelse opererer lige nu med en pris på cirka 50 kroner per måned. Hvad prisen præcist bliver, hvordan forsikringen konkret skal skrues sammen og med hvilken dækning, vil beregninger vise og bestyrelsen bestemme. Hvis altså kongressens 261 delegerede vedtager forslaget.

Aldersgrænse
Bestyrelsen foreslår også, at HK lader de nuværende bestemmelser om aldersgrænser ved valg af formænd og næstformænd i alle dele af HK udgå. Begrundelsen er, at de aktuelle regler ikke harmonerer med gældende lovgivning. I dag kan fagpolitikere, der er fyldt 61 år, ikke vælges eller genvælges i HK.

Kongressen skal desuden tage stilling til 12 forslag om mindre ændringer af HK/Stats love. Et af forslagene handler om, hvordan bestyrelsen skal sammensættes.

Målprogram
Et forslag til nyt målprogram udnævner tre særlige fokusområder for organisationen i perioden 2012-2016:

Uddannelser, Kompetencer og Faget
Synlighed
Fællesskabet
Kongressen skal tage stilling til en række mål for indsatsen på disse områder. Et mål er fx, at HK/Stat skal medvirke til at udvikle nye, fleksible uddannelsestilbud, der motiverer medlemmerne til at uddanne sig. Et andet mål er, at alle statslige arbejdspladser får en kompetencestrategi.

Programmet indeholder også mål for klassiske faglige ydelser som overenskomster og aftaler, faglig og juridisk bistand samt arbejdsmiljø. Forslaget til nyt målprogram er en opdatering af det program, der har styret HK/Stats indsats i de seneste fire år.

Kampvalg
Umiddelbart ser kongressens mest iøjnefaldende drama ud til at blive valget af ny næstformand efter Rita Bundgaard, der stiller op som formand. Hele tre kandidater går efter posten som nummer to i den politiske ledelse: Sofie Janning Hansen, Peter Raben og Bruno Tom Hansen. Sidstnævnte fortæller om sit program i dette blad. De to øvrige var omtalt i april-udgaven.

Den formelle dagsorden bliver suppleret af en workshop om HK’ernes fag og små pause-indslag om arbejdsmiljø. Kongressen åbner 12. juni klokken 19.30.

Stat Arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK