Handelsskoler frygter get frafald

23. maj 2012  |  Frederik Cerderskjold

Næsten alle landets handelsskoler gør noget særligt for at mindske frafaldet. Og det virker, viser rundspørge. Men de gode resultater trues nu af pengemangel.

Morgenvækning. Lektiehjælp. Mentorer. Der bliver kæmpet for at holde fast på eleverne på handelsskolernes grundforløb (HG).

En rundspørge, som Nyhedsmagasinet HK har lavet blandt skolerne, viser, at de fleste gør noget ekstra for at holde på eleverne. Og at det virker.

Men initiativerne er truet. Indsatsen for at fastholde eleverne er i vid udstrækning betalt af den såkaldte globaliseringspulje. Puljen har støttet erhvervsuddannelserne med 981 millioner kroner de seneste tre år. Penge, der blandt andet går til at mindske elevernes frafald.

Men puljen udløber i 2012. Og det vides endnu ikke, om aftalen bliver forlænget.

Støtten giver pote
Uddannelsesdirektør David Jensen fra Niels Brock i København mener, at de manglende penge er en seriøs trussel mod skolernes indsats mod elevernes frafald.

- Vi er konstant usikre på, om de muligheder, vi lige nu benytter os af, kan fortsætte. Hvis puljen ikke bliver forlænget, kan vi ikke have folk ansat i de projektstillinger, der er med til at holde vores elever fast i uddannelse. Vi bliver simpelthen nødt til at skære noget fra, siger han.

Niels Brock har ansat to studievejledere, to elevcoaches, en psykolog og en læsevejleder til at hjælpe eleverne gennem uddannelsen. Sammen med de øvrige medarbejdere står de for lektiecafeer, introforløb for nye elever, krisehjælp, elevrådsarbejde med videre. Noget der ikke ville være muligt uden penge fra globaliseringspuljen. For i perioden, hvor Niels Brock har haft det ekstra personale ansat, er frafaldsprocenten faldet fra 20 til 15 procent.

Minimal indsats
Også uddannelseschef Peter Bondo fra Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster forudser, at globaliseringspuljens endeligt vil blive et stort problem.

- Skolernes udfordring er hele tiden at skulle leve op til kravene om, at så mange som muligt skal uddannes. Hvis aftalen om globaliseringspuljen ikke bliver forlænget, mister vores skole nok i omegnen af 3,5 millioner kroner. Det vil væsentligt reducere vores muligheder for at gennemføre fastholdelsesinitiativer, og det vil kunne mærkes på vores frafald, som risikerer at stige igen, siger Peter Bondo.

HK: Vigtigt med hurtig beslutning
HK’s formand Kim Simonsen mener, at det vil være katastrofalt, hvis pengene fra globaliseringspuljen forsvinder.

- Skolernes indsats for at mindske frafaldet lever på lånt tid. Og det er, selvom den virker. Jeg opfordrer til, at man hurtigst muligt får besluttet, at puljen skal leve videre, så skolerne ved, hvad de kan regne med. Jo hurtigere skolerne får vished om, hvordan de skal forholde sig til fremtiden, jo bedre. Jeg mener også, at man gør globaliseringspuljen til en permanent bevilling på finansloven, siger han.

Finansministeriet oplyser til Nyhedsmagasinet, at det endnu er uvist om skolerne fremover får tilskud til at mindske frafaldet. Men regeringen har nedsat et udvalg på ungdomsuddannelsesområdet, hvor man vil finde ud af, hvad der fremadrettet skal ske.

Job og uddannelse Uddannelse Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK