OK2013 - Vil du ha’ tryghed eller penge?

24. maj 2012  |  HK Stat  |

Det er nu, du kan få indflydelse på, hvad HK/Stat skal kræve og prioritere ved OK2013-forhandlingerne. Om det skal være tryghed eller lønstigning. Og om den gives i kroner eller i procent.

Selvom forhandlingerne om overenskomstfornyelsen i 2013 på statens område først begynder sidst på efteråret 2012, er det nu, tillidsrepræsentanter tager temaerne op i klubberne.

Ud fra det oplæg, som formand og næstformand i HK/Stat Thora Petersen og Rita Bundgaard har præsenteret på TR-regionsmøder i hele landet, har alle medlemmer nu mulighed for at byde ind med ønsker til, hvilke krav HK/Stat skal lægge på bordet, og hvad fagforeningen skal prioritere højest.

Forhandlernes optimisme er dog begrænset på grund af fortsat finanskrise, den politiske enighed om, at de offentlige udgifter ikke må vokse, og endelig fordi den private sektors parter i år har sluttet deres OK-forhandlinger med et meget smalt resultat.

Her holdt arbejdsgiversiden hårdt på en beskeden lønudvikling af hensyn til konkurrenceevnen. Samtidig prioriterede fagforeningerne tryghedstemaet højt. Begge områder kom med i forliget.

Arbejdstagerne fik en generelt lav lønstigning – fx 1,3 pct. om året i industrien – hvor muligheden for at sikre reallønnen er overladt til lokale forhandlinger.

Samt gennemgående aftaler om uddannelsesmuligheder og seniorordninger. Sidstnævnte i en form, hvor lønmodtagerne selv betaler for friheden med deres pensionspenge.

Bekymring og frygt mange steder
Det ene af de to temaer, som HK/Stat har opfordret tillidsrepræsentantene til at diskutere i klubberne, rummer emnerne tryghed, tillid og kompetenceudvikling.

På regionsmøderne fortalte Thora Petersen og Rita Bundgaard, at de oplever mange medlemmer være bekymrede for deres nuværende ansættelse og frygte for deres økonomiske og jobmæssige fremtid. At tillid og samarbejde mellem ledelse og medarbejdere er i fare. Og at besparelser på arbejdspladserne går ud over kompetenceudviklingen.

Skal HK/Stat derfor fokusere på ret og måske pligt til efter- og videreuddannelse? Skal tilliden øges ved, at TR bliver inddraget mere i forhold til nedskæringer? Og skal der skabes mere tryghed gennem længere afskedigelsesvarsler?

Det er blandt andet, hvad du nu skal tage stilling til og prioritere i forhold til OK2013.

Lidt til mange eller mere til få
Det andet tema, HK/Stat bringer i spil, handler om løn, arbejdstid og pension.

Et af de spørgsmål, HK/Stat stiller medlemmerne, er: Skal købekraften sikres ved igen at gå efter generelle lønstigninger? Eller skal pengene i højere grad bruges til, at bestemte grupper får hævet deres basislønninger?

Og endelig spørges der, om lønstigninger skal gives som et ens beløb i kroner til alle eller i procent, som det er nu. Det sidste vil sige, at de højest lønnede i givet fald igen vil få den største stigning.

Når medlemmerne har prioriteret, vil TR’en udfylde og sende et skema med ønskerne og til HK/Stats bestyrelse. Der skal udfyldes et for hver klub – eller arbejdsplads, for dem der ikke er klubdækkede.

Spørgeskemaet er sendt til TR’erne, og svarene skal tastes ind via hjemmesiden www.hk.dk/stat-ok13 mellem den 25. maj og den 8. juni 2012. Er arbejdspladsen uden TR, er det kontaktpersonen til HK-afdelingen, der gør det.

OK2012 i det private

• 29,3 procent af medlemmerne deltog i urafstemningen.
  • 70 procent stemte ja.
Reguleringsordningen
Ordningen skal sikre, at lønudviklingen på det private og det offentlige område følges ad. Da OK2011 blev indgået, var den statslige sektor 1,48 pct. bagud i forhold til den private.

Der blev derfor aftalt 0 pct. i lønstigning pr. 1.4.2011. I 2011 har det private haft lavere lønstigninger end forventet. Derfor har reguleringsordningen medført, at den aftalte lønstigning på 1,7 pct. blev nedsat med 0,3 pct. til 1,4 pct. pr. 1.4.2012.

Stat HK-medlemmer Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK