Trepartsudspil peger mod frugtbare løsninger

24. maj 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Uddannelse, arbejdsmiljø og arbejdstid danner grobund for bæredygtige løsninger ved de kommende trepartsforhandlinger, vurderer HK/Kommunal.

I den kommende tid får vi ikke alene vendt regeringens ønske om at øge arbejdstiden for de ansatte. Vi får også taget hul på en lang række af de udfordringer, der er helt afgørende for os som lønmodtagere.

Sådan lyder det fra HK/Kommunals formand, Bodil Otto, efter at regeringen netop har offentliggjort det kommissorium, der over de næste måneder skal danne grundlag for forhandlinger med arbejdsmarkedets parter, KL og Danske Regioner.

Fokus på arbejdsmiljø

I kommissoriet for trepartsforhandlingerne forudsætter regeringen, at arbejdstiden skal øges med, hvad der svarer til 20.000 personer frem mod 2020. HK/Kommunal-formanden noterer med tilfredshed, at det ifølge kommissoriet også skal ske ved at se på arbejdsmiljø og sygefravær.

- HK’erne i kommuner og regioner er gennem stadige rationaliseringer og øget arbejdstempo særdeles hårdt pressede. Regeringen har lykkeligvis erkendt, at man ikke kan pålægge de ansatte at arbejde mere uden, der sættes kraftigt fokus på et bedre arbejdsmiljø, sundhed og forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning, siger Bodil Otto.

HK/Kommunal-formanden kvitterer samtidig for, at regeringen agter at bringe tillid og faglighed tilbage i den offentlige sektor, og at en afskaffelse af den betalte frokostpause for de offentligt ansatte end ikke er nævnt som en mulig kilde til øget arbejdsudbud.

Uddannelse som forsikring

Uddannelse og kompetenceudvikling er et andet centralt omdrejningspunkt for trepartsforhandlingerne. Den satsning på at gøre den enkelte klogere og dygtigere er ifølge Bodil Otto den bedste forsikring mod fyringer og nedskæringer.

- Opkvalificering er helt afgørende for, at vi HK’ere også kommer til at tegne den offentlige sektor i fremtiden. Jeg har store forhåbninger til, at trepartsforhandlingerne vil give efteruddannelsen den saltvandsindsprøjtning, der skal til, for at blandt andre HK’erne kan bevare og øge deres værdi på arbejdsmarkedet og i det hele taget gøre Danmark stærkere, siger Bodil Otto.

Kommunal jobindsats

Endelig hæfter Bodil Otto sig ved, at kommissoriet lægger op til, at hovedparten af jobindsatsen fortsat skal forankres i kommunerne.

- De kommunale jobcentre har trods mange odds imod sig klaret beskæftigelsesopgaven særdeles tilfredsstillende. Det er muligt, at vi fremover vil komme til at se en ændret arbejdsdeling mellem jobcentre og A-kasser. Men i det store hele er jeg glad for, at kommunerne med al sandsynlighed fortsat vil være omdrejningspunkter i en aktiv beskæftigelsesindsats, lyder det fra Bodil Otto.

Kommunal Arbejdsmarked Politik Trepart Uddannelse