Derfor er HK med i trepartsforhandlingerne

25. maj 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

HK er med i trepartsforhandlingerne, fordi vi tror på, at HK kan være med til at skabe bedre løsninger end dem, regeringen og arbejdsgiverne kunne finde frem til på egen hånd. Læs her om, hvad HK kræver ved forhandlingsbordet

Kære tillidsrepræsentanter

Medierne har de seneste uger været fyldt med historier om trepartsforhandlingerne, og i denne uge offentliggjorde regeringen det endelige kommissorium for forhandlingerne.

Det har formentlig været svært for mange af jer at finde hoved og hale i alle historierne. Nogle medier er løbet med en halv vind, mens andre har skrevet på løse rygter. Og vi ved, at mange af jer på den baggrund er blevet mødt med spørgsmål fra medlemmerne, som I af gode grunde har haft svært ved at svare på.

Derfor sender vi denne korte opdatering, så der ikke er tvivl om, hvad HK står for i de forhandlinger, der nu går i gang.

HK siger ja til at forhandle med regering og arbejdsgivere ved trepartsforhandlingerne.

Regeringen lægger op til en lang række ændringer på arbejdsmarkedet i de kommende år. I kommissoriet forudsætter regeringen, at arbejdsudbuddet skal øges med, hvad der svarer til 20.000 personer frem mod 2020. Formålet er at ruste Danmark til økonomisk fremgang.

I HK har vi sagt ja til at deltage i forhandlinger om, hvordan vi gør dette bedst. Vi siger ja, fordi vi tror på, at HK kan være med til at skabe bedre løsninger, end dem regeringen og arbejdsgiverne kunne finde frem til på egen hånd. Vi vil kæmpe hårdt for at skabe gode resultater for HK’s medlemmer. Her og nu. Og i fremtiden.

Forbundsformand i HK, Kim Simonsen:

- Man skal huske, at vi foreløbig kun har sagt ja til at forhandle. Og afslutningen på forhandlinger kan blive to ting: En aftale eller ingen aftale. Vi har mulighed for at sige både ja og nej. Så vi har ikke solgt noget – og heller ikke købt noget. Men vi tror på en god aftale.

HK’s krav til forhandlingerne
Vi har altså ikke på forhånd sagt ja til noget som helst. Hverken at afskaffe helligdage, sætte arbejdstiden op i en tid med stor arbejdsløshed, tvinge deltidsansatte på fuld tid, afskaffe frokostpausen for de offentligt ansatte – eller andre af de ting der har været fremme i medierne.

Vi møder til gengæld op med en række krav i forhandlingerne. Det gælder blandt andet krav om mere uddannelse til HK’erne. Alle skal løftes til et højere niveau, fordi vi på den måde øger vores værdi på arbejdsmarkedet. Uddannelse er den bedste jobgaranti. Den bedste garanti mod at vores job overtages af andre faggrupper, eller at den enkelte skubbes ud af sit job. Derfor står dette krav højt på HK’s liste. Samtidig ønsker vi en uddannelsesgaranti og en særlig indsats for at hjælpe de unge ind på arbejdsmarkedet.

Øget tillid til de offentligt ansatte
I de seneste ti år har mange offentligt ansatte oplevet stigende mistillid til deres indsats. Der har fra politisk side været en topstyring med regler helt ned til de mindste detaljer. Det er på tide, at vi i Danmark får et nyt syn på den offentlige sektor, hvor vi prioriterer tillid, faglighed og ledelse, og det har HK store forhåbninger om, at treparts-forhandlingerne kan bidrage til.

Hvad mener HK om:
Arbejdstid….

I den nuværende situation er det ikke aktuelt med højere arbejdstid, men når der kommer flere jobs, er vi klar til at arbejde mere.

Helligdage….

Det er ikke vores kop te at afskaffe helligdage, så vi går til forhandlingerne med det udgangspunkt, at helligdagene bevares.

Betalt frokostpause….

Frokostpausen i det offentlige er aftalt ved overenskomstforhandlingerne som en del af vilkårene, og derfor siger HK: Fingrene væk fra frokostpausen.

Deltidsansatte……

Der kan ikke blive tale om at tvinge deltidsansatte på fuld tid. Det er en dårlig løsning for alle parter. Derimod bør kommuner og regioner udbyde flere fuldtidsstillinger i stedet for deltidsstillinger.

Sygefravær….

Arbejdstempoet er højt i det offentlige, og HKerne er hårdt pressede. Man kan ikke pålægge de ansatte at arbejde mere uden, at der sættes kraftigt fokus på et bedre arbejdsmiljø, sundhed og forebyggelse af fysisk og psykisk nedslidning.

Vi vil kæmpe hårdt for forbedringer
Trepartsforhandlingerne bliver hårde. Regeringen har sin dagsorden. Arbejdsgiverne har deres dagsorden. Men vi er i HK godt rustet. Vi har gode argumenter og vil et arbejdsmarked, der bringer Danmark i front, og hvor dygtige HK’ere fortsat løfter en vigtig opgave. Vi vil kæmpe medlemmernes sag på hvert et møde, og vi tror på, at det giver et godt resultat.

Her er kommissoriet for treparts-forhandlingerne til jeres orientering.

Tina Green, faglig chef

Tillidsrepræsentant Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK