Trepartsforhandlinger er i gang

25. maj 2012  |  Birgitte Hougaard

Statsminister Helle Thorning-Schmidt skød i dag trepartsforhandlingerne i gang med det første møde i statsministeriet og kalder forhandlingerne ”historiske”. – Det, vi tager fat i nu, har betydning for de næste mange år, siger Kim Simonsen, formand for HK.

Det kommer til at handle om uddannelse, om arbejdspladser, om vækst, om konkurrenceevne, om arbejdsmiljø, om praktikpladser og uddannelsesgaranti til unge.

Trepartsforhandlingerne er nu officielt i gang, og arbejdsgivere, lønmodtagere og regering vil forpligte hinanden på at løse store problemer med langsigtede og holdbare løsninger.

- Med disse forhandlinger minder vi hinanden om, at vi har en dansk model, der gør Danmark stærkere, sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt efter det første møde i statsministeriet.

Ikke siden 1987, hvor der blev indgået trepartsaftale om arbejdsmarkedspensionerne, har arbejdsmarkedets parter mødtes om en lignende bred dagsorden. - Dengang fik vi fælleserklæringen – nu er det vores tur til at tage fat, og i fællesskab løfte dansk økonomi ud af krisen, sagde Helle Thorning-Schmidt.

Møde i god ånd
Det første møde i trepartsforhandlingerne blev holdt i god ånd og tone – og her var HK repræsenteret ved forbundsformand Kim Simonsen. - Ingen siger dette bliver nemt, men jeg tror på et godt resultat, siger Kim Simonsen.

- Dette er den danske model, når den fungerer. Der er store, vigtige emner på bordet, og alle parter går konstruktivt ind i forhandlingerne, siger han. Kim Simonsen er dermed helt på linje med LO-formand Harald Børsting: - Vi, der er gået ind i forhandlingslokalet, går ud igen med en aftale. Det er vores klare mål. Vi har en forpligtelse til at se ud over dagen i morgen, sagde han på pressemødet.

Også DA-formand Jørn Neergaard Larsen lover at gå konstruktivt ind i forhandlingerne.- Danmark har store uddannelsesmæssige problemer, og vi har store demografiske problemer, og det skal der findes løsninger på med arbejdsmarkedets parter. Det skylder vi ikke mindst ungdommen, sagde han.

Politik Trepart Jura