Ansatte oplever mistillid fra deres ledelse

04. juni 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Kontorassistenter i kommunerne, lærere, pædagoger og sosu-assistenter. Alle oplever, at de ikke får fuld opbakning fra deres ledelse. Kun hver femte fornemmer fuld tillid fra kommunens øverste embedsmænd, og endnu færre oplever fuld tillid fra den politiske ledelse. Mange ansatte har desuden undladt at indberette uforsvarlige forhold på jobbet. Fagforbund og professor i ledelse kalder det en farlig kurs.

Tillidskulturen i den offentlige sektor har store problemer. Hverdagen er præget af, at kun få offentligt ansatte oplever fuld tillid fra den politiske ledelse og fra de øverste embedsmænd. Mange vælger derfor at tie om uforsvarlige forhold. Det fremgår af en helt ny undersøgelse blandt 3.700 offentligt ansatte – heriblandt HK’ere.

Undersøgelsen viser, at hver femte har undladt at indberette ”uforsvarlige forhold” på deres arbejdsplads til ledelsen. Samtidig viser undersøgelsen, at kun hver femte oplever en høj grad af tillid fra deres administrative ledelse, og endnu færre føler, at den politiske ledelse i høj grad har tillid til dem.

Ekspert er rystet

Undersøgelsen ryster ikke bare de offentligt ansattes faglige forbund, der samstemmende mener, at mistilliden er konsekvensen af en omsiggribende kontrolkultur. Også ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt fra Institut for Ledelse på Aarhus Universitet er alarmeret. Ikke mindst over, at så mange tier om uforsvarlige forhold.

- Det er ikke godt det her. Det er forkert. 'Uforsvarligt' er jo noget, der er voldsomt. Det er ikke bare noget, der er dårligt. Det er noget, som er helt forkert, og det er noget, man skal gå til sin chef med, siger han til LO’s ugebrev A4.

Tillid er centralt

I de igangværende trepartsforhandlinger er tilliden til offentligt ansatte et centralt element - ligesom regeringen i sit regeringsgrundlag fra oktober sidste år forpligtede sig på at skabe en reform med fokus på »tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering«.

HK Kommunal kalder det direkte »farligt«, hvis medarbejderne undlader at indberette uforsvarlige forhold på arbejdspladsen - også fordi det i værste fald kan dække over direkte ulovligheder.

- Vores oplevelse er, at der er kommet en ny type ledere i det offentlige, som ikke længere sætter en ære i at overholde aftaler og regler, men sætter økonomien over menneskelige hensyn. Undersøgelsen viser, at vi har brug for et kursskifte, hvor politikere og ledelser anerkender den offentlige sektors rolle som værdifuld og som forudsætning for, at vi kan skabe øget vækst i den private sektor, siger formand for HK Kommunal , Bodil Otto.

Arbejdsgiverne kalder det alvorligt

Set fra arbejdsgiverside, Kommunernes Landsforening (KL), er det også alvorligt, hvis hver femte ikke indrapporterer forhold, der er »uforsvarlige«.

- Det tal burde selvfølgelig være nul. Principielt bør man gøre opmærksom på ting, der er uforsvarlige - selv om det ikke nødvendigvis behøver at være uforsvarligt, fordi nogen opfatter det sådan. Det skal man selvfølgelig gøre sin nærmeste leder opmærksom på, siger Høje Taastrups borgmester Michael Ziegler (K), der er formand for KL's Løn- og personaleudvalg, til A4.

Undersøgelsen er foretaget blandt medlemspaneler hos seks ' kommunale ' fagforbund; FOA, 3F, Socialpædagogernes Landsforbund, Danmarks Lærerforening, BUPL og HK Kommunal .

Kommunal Arbejdsmiljø Trepart