Vi siger ikke bare ja og armen

04. juni 2012  |  Østjylland

I HK Kommunal Østjylland har vi intet imod at arbejde længere, hvis det er det, der skal til for at sikre fremgang, velfærd og social retfærdighed. Men endnu er vi ikke stødt på gode argumenter, som kan overbevise os.

Tværtimod. Noget tyder på, at problemerne i stedet vil blive forværret, hvis arbejdstiden forøges. Hvordan det?

For det første: Udsigt til fortsat arbejdsløshed

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Knap 162.000 er ledige. Den samlede beskæftigelse faldt i årets første kvartal med 9.000 personer - heraf 4.000 personer i den offentlige sektor. Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd tegner væksten i 2012 til at blive betydeligt svagere end forventet. Der er altså udsigt til fortsat arbejdsløshed.

For det andet: Et ikke-rummeligt arbejdsmarked

Generelt er arbejdsmarkedet alt andet end rummeligt. 413.000 af de beskæftigede i alderen 15-64 år har længerevarende helbredsproblemer eller handicap (2011). Beskæftigelsesfrekvensen for disse ligger på blot 51 pct. - for den samlede befolkning er procenten 73. Fysisk og psykisk gode arbejdsforhold for os alle er derfor vejen frem, hvis arbejdsmarkedet skal rumme langt flere, end det kan i dag.

For det tredje: Deltid

En tredjedel af kvinderne på det danske arbejdsmarked er deltidsansatte (2010). Allermest udbredt er deltidsarbejde på det kommunale område. Her er andelen af deltidsansatte næsten tre gange så stor som i den private sektor.

Der er mange grunde til deltidsansættelse. Nogle er blevet tvunget til det. Andre har selv valgt det. Men at der er et beskæftigelsespotentiale gemt her, er der ingen tvivl om.

For det fjerde: Nye tal

Arbejdsstyrken vokser i 2020 med 50.000 mere, end regeringen har regnet med. Det viser en ny analyse fra de økonomiske vismænd. Overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen siger til Jyllands-Posten, at ”hvis arbejdsudbuddet alligevel øges, er det derfor et politisk valg snarere end en økonomisk nødvendighed” (31. maj 2012)

For det femte: Svag effektivitet

Både investeringer og produktivitetstilvækst er ekstremt lav i den private sektor. Fik vi rettet op på det, ville behovet for at udvide arbejdsstyrken blive markant mindre, fordi vi så ville blive langt mere effektive. I kommuner og regioner bliver alt for megen tid brugt på resultatkontrakter, aktivitetsbaserede budgetter, kvantitetsmålinger, tests og overdreven dokumentation – kort sagt: alt for meget kontrolbureaukrati. Det er dyrt og ineffektivt og bør erstattes af en demokratisk forvaltning. Her kan også hentes både tid og kræfter.

Pres på løn og arbejdsforhold
Hvis vi i en tid med høj arbejdsløshed presses til at arbejde længere, samtidig med at dagpenge og kontanthjælp forringes relativt i forhold til lønningerne (som regeringen lægger op til), så giver det sig selv, at der vil blive større konkurrence om jobbene. Det vil forøge arbejdsbelastningen af den enkelte og øge udstødningen fra arbejdsmarkedet.

Det vil kort sagt lægge et pres på løn- og arbejdsforhold – folk vil være villige til at gøre mere end godt er for at forblive i job.

Alt dette gør, at HK Kommunal Østjylland ikke bare siger ja og amen til regeringens udspil om længere arbejdstid. Vi sagde før folketingsvalget, at en ny regering ikke automatisk betød en ny politik. Det har vi desværre fået ret i. Vi sagde også, at uanset hvem, der sidder på regeringstaburetterne, vil vi forsvare medlemmernes interesser. Vi forsøger at gøre, hvad vi siger. Og holde hvad vi lover. Vi kan kun opfordre politikerne til at forsøge det samme.

Af Hans-Henrik Hansen
Formand, HK Kommunal Østjylland

Trepart Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK