HK udfordrer Folketinget om handicappede

06. juni 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Lovgivningen på handicapområdet trænger til en gennemgribende revision, mener HK/Kommunals Socialpolitiske Udvalg, der nu indleder en politisk dialog med ministre og socialordførere.

Handicappede taber på ufrugtbar sektorstrid. Sådan lyder det i en række breve, som Socialpolitisk Udvalg under HK/Kommunal netop har sendt til Social- og Integrationsminister Karen Hækkerup (S), Sundhedsminister Astrid Krag (SF) og samtlige partiers handicapordførere.

Uklart ansvar

Henvendelsen til folketingpolitikerne kommer efter, at Socialpolitisk Udvalg har gennemført et serviceeftersyn af handicaplovgivningen, der ifølge udvalgets formand, Per Støve, trænger til en markant opstramning.

- Sagen er, at der er store problemer med afgrænsningen mellem Serviceloven under Socialministeriet og Sundhedsloven under Sundhedsministeriet. Mangel på sektoransvar betyder, at de handicappede borgere ofte må vente alt for lang tid på afgørelser om blandt andet hjælpemidler, fordi vi som sagsbehandlere anvender uforholdsmæssigt meget tid på at afklare sektoransvaret, siger Per Støve.

Retssikkerhed halter

Udvalgets formand understreger, at taberne ved den uklare ansvarsfordeling mellem sektorerne altid bliver de handicappede medborgere.

- For enten får de ikke det behandlingsredskab, det hjælpemiddel eller den kompensation for en merudgift, de har søgt om. Eller også må de vente i måneds- eller årevis på, at tvisten mellem de to sektorer bliver løst. Set med borgernes øjne er resultatet mangel på retssikkerhed. Set med samfundets øjne er resultatet et ufrugtbart spild af ressourcer, lyder det fra Per Støve.

National instans

Som løsning på uklarhederne i den nuværende lovgivning foreslår Socialpolitisk Udvalg, at Folketinget nedsætter en national instans, der kan afgøre de mange tvister om sektoransvar.

En sådan national instans kan ifølge Per Støve også sikre, at der bliver udviklet en landsdækkende praksis, hvor samlede løsninger på sektoransvaret kan give et gedigent løft til en mere effektiv sagsbehandling.

Kommunal Politik