Trepart er andet end arbejdstid

07. juni 2012  |

HK må ikke sælge ud af helligdagene. Så klart var budskabet fra stormøde i Odense for HK’s tillidsrepræsentanter. ”Men husk, at trepart handler om andet end arbejdstid og helligdage”, sagde formand for HK, Kim Simonsen.

Næsten 300 tillidsrepræsentanter var mødt op i Odense for at tale trepart med HK's ledelse. Foto: Lars Skaaning

"Når jeg ser et rødt flag smælde..."
Næsten 300 stemmer sang med på fagbevægelsens kendingsmelodi, da der torsdag blev afholdt stormøde for HK-tillidsrepræsentanter fra hele landet.
Emnet var trepartsforhandlingerne, der lige nu er i fuld gang.
Og HK-formand Kim Simonsen havde lugtet lunten:

- Vi skal ikke arbejde mere, før der er arbejde at få. Det har jeg sagt hele tiden, sagde han i sit oplæg til forsamlingen.
- Så længe arbejdsløsheden er for stor, skal vi IKKE arbejde mere. Det kan jeg godt selv regne ud, men tak for de mange gode indspark, sagde han med en slet skjult henvisning til de mange mails, HK har modtaget og de åbne breve, der har fundet vej til medierne fra netop tillidsrepræsentanterne.

- Vi har en kæmpeopgave i at forklare HK’s medlemmer, at der er andet og mere i trepart end arbejdstid. Det håber jeg I vil være med til. Det handler også om de unge, om vækst, om arbejdspladser, om uddannelse – ja, om en masse, der er vigtigt for HK’erne og som vi kan få indflydelse på, sagde han.

Stor spørgelyst

Hvis mødets succes skal måles i spørgelyst, så var den massiv. Og mange af spørgsmålene handlede om arbejdstid.

- Du skal fan'me ikke afskaffe vores helligdage eller vores feriedage, Kim. Det kan jeg godt hilse og sige fra de medlemmer, jeg repræsenterer. Og hvis du ikke hører efter, er du politisk tonedøv, sagde Benedikte Toftegaard, fællestillidsrepræsentant, Aller.

- Der er IKKE aftalt noget om arbejdstid, og jeg hører, hvad du siger, svarede Kim Simonsen.
- Men i fremtiden vil demografien betyde, at vi skal arbejde mere. Og en helligdag kan enhver regering tage uden at spørge os. Men nu bliver vi rent faktisk spurgt og får stillet gode ting i udsigt.

- Jeg håber, at når vi er færdige med trepartsforhandlingerne, så har vi sikret, at alle HK'ere er veluddannede og videreuddannede, at alle unge får en praktikplads og en uddannelsesgaranti, og at vi har været med til at skabe flere arbejdspladser. Hvis vi kan skaffe det - hvorfor i alverden skulle vi så ikke gå med, sagde Kim Simonsen,

En pakkeløsning
HK's daglige ledelse sad i panelet, og her blev fra flere sider fremhævet, at forhandlingerne indeholder en "pakkeløsning", og ikke kun arbejdstid.

Og det var da heller ikke alle spørgsmål og indlæg, der handlede om det samme.
- Hvor er solidariteten henne i trepartsforhandlingerne? Hvem tænker på de mange arbejdsløse medlemmer, der falder ud af systemet 2. januar 2013? spurgte Bent F. Andersen fra Jobcenter Nordfyn.

- Vi har ikke glemt dem, sagde Mette Kindberg, næstformand i HK
- Vi kæmper for at få genoptjeningskravet tilbage til seks måneder. Og så har vi en kongstanke om, at HK's medlemmer kan få ret til at bruge deres opsigelsesperiode til at få råd og vejledning til at få et nyt job, inden de kommer ind i systemet, sagde hun.

Arbejdsgiverne skal med
De fleste af spørgerne tilkendegav, at de goder, der kan hentes ved en trepartsforhandling, er både rigtige og vigtige. Men prisen var der langtfra enighed om.

- Lønmodtagerne holder altid for. Hvornår skal arbejdsgiverne ind i kampen? spurgte Erik Lykke, fællestillidsrepræsentant, KMD.

Og Bent F. Andersen sagde:
- Vi vil gerne betale, bare ikke med fritid. Hvis det er den borgerlige regerings skattelettelser, der har skabt krisen, så lad os rulle dem tilbage.

Efter to timer ebbede spørgelysten ud, og debatten sluttede med denne opsang fra HK-formanden:
- Vi har i ti år stået udenfor og ikke kunnet få adgang til de ting, der lige nu er i spil ved trepartsforhandlinger. Lige nu er der et åbent vindue, og hvis vi ikke bruger det åbne vindue lige nu, hvem åbner så vinduet næste gang? sagde Kim Simonsen til forsamlingen.

- Tag snakkene med medlemmerne derude - and may the force be with you.

Hvis du vil læse mere om, hvad HK arbejder for ved trepartsforhandlingerne, så læs vores tema: www.hk.dk/trepart

Medlemsfordele Trepart Jura Politik