Nytænkende elever blev hyldet på kongressen

11. juni 2012  |  HK Stat  |

HK/Stats fagprøvepris på 15.000 kroner gik til to elever i Arbejdsskadestyrelsen, Kristian Hesseldahl og Paw Madvig, som med projektet ASK-Wiki har udtænkt en ny brugerdreven og social version af arbejdspladsens nuværende informationssystem.

Særdeles nytænkende og kreativ tilgang til, hvordan et nyt informationssystem kan tænkes. Det er en af grundene til, at de to kontorelever i ASK, Kristian Hesseldahl, 20 år, og Paw Madvig på 26, på kongressen blev kåret som vindere af HK/Stats nystiftede fagprøvepris på 15.000 kroner for deres fælles fagprøve ASK-Wiki. Også på arbejdspladsen er der begejstring over elevernes præstation.

»Vi er superglade og stolte af vores elever. Det er så flot. Deres projekt vil blive præsenteret for hele ledelsesgruppen, og relativt hurtigt vil vi sætte det i værk,« erklærer Torben Langer, chef for Personale- og udviklingssekretariatet i Arbejdsskadestyrelsen.

Fordel ved hjemmearbejde

ASK-Wiki går ud på at indføre et nyt informationssystem, hvor brugerne selv deltager aktivt i at opdatere informationerne, og hvor der er indbygget forskellige chat-funktioner. Dels for at sikre opdateret viden, som er let at finde, og dels for at lette kommunikationen – primært for ASK’s borgercenters administrative medarbejdere, der også tit bruger hjemmearbejdsplads og derfor kommunikerer indbyrdes via mail.

»Ideen kom af irritation over arbejdspladsens nuværende system, som især de administrative medarbejdere skal lede længe i for at finde de informationer, de skal bruge,« fortæller Paw Madvig, »og så kunne vi også se, at der gik en masse viden tabt i de mange mails, der bliver sendt medarbejderne imellem.«

Velkendt platform

Den administrative gruppes behov samt fordele og ulemper ved det nye system fik de to elever indsigt i gennem den brugerundersøgelse og de analyser, der har været udgangspunkt for deres projekt. Lisbeth Blom, praktikansvarlig i ASK, er overbevist om, at hendes kolleger vil tage godt imod og bruge ASK-Wiki, når det bliver en realitet.

»Vi er generelt glade for nye systemer og på forkant på mange områder, så jeg er sikker på, at det kan være til glæde og gavn for alle medarbejdere i hele Beskæftigelsesministeriet,« siger hun.

Kristian Hesseldahl forklarer, at systemets platform vil være nem at gå til, fordi den vil ligne det, de fleste kender fra sociale medier og søgemaskiner. Og Paw Madvig supplerer med, at chat-funktionen både kan rumme faglige, sociale og private fora. »Det skal være nemt og uhøjtideligt,« siger han.

Overraskende opkald

At projektet oven i købet skulle være prisvindende, kom bag på de to. Selvom Kristian Hesseldahl på opfordring af HK-tillidsrepræsentanten havde sendt det ind til HK/Stat, var det en stor overraskelse, da han i sidste uge blev ringet op.

»Det er en anerkendelse af, at vi har lavet et godt stykke arbejde,« siger han.

Diplomet blev overrakt på kongressens første dag, hvor Kristian Hesseldahl var mødt op sammen med elevansvarlig Lisbeth Blom og chef i ASK Torben Langer. Paw Madvig var med på storskærm via Skype, da han indtil 22. juni er i Nuuk i forbindelse med en arbejdsopgave.

Stat Kompetencer Udvikling