Delegerede: Vi kræver tid og respekt – og fred for omstruktureringer

13. juni 2012  |  HK Stat  |  Østjylland  |

Under debatten efter den mundtlige beretning nævnte flere delegerede tidens turbulens, som sætter tillidsvalgte såvel som uddannelseslystne statsansatte under tidspres. Samtidig savner de delegerede anerkendelse af deres fag, mangfoldighed og faglige arbejde.

Leo Jensen fra HK/Stat Østjylland sagde:

»Reformer, fusioner og forandringer vælter ind over os. Vi oplever, at mange går ned med stress på grund af omstruktureringer, krav og usikkerhed om egen arbejdssituation.«

Leo Jensen opfordrede finansministeren til at lytte, når HK/Stat inviterer til dialog om arbejdsmiljø og fyringer. Han efterlyste større respekt for tillidsrepræsentanterne og kaldte det meningsløst ikke at lytte til alle de gode kræfter, der findes i fagbevægelsen og hos statens medarbejdere.

Giv os arbejdspladser

Fra Nordjylland lød der ligeledes bekymring over fusioner og centraliseringer, men formand Jette Videnkjær kunne også fortælle en positiv historie: Afdelingen holdt for nylig en konference om fastholdelse af statslige arbejdspladser i provinsen, hvor forskere, politikere og arbejdsgivere med gejst diskuterede perspektiver og visioner for en mangfoldig statslig sektor – ikke mindst geografisk. Jette Videnkjær fremhævede fordelen ved at sprede statens arbejdspladser med disse ord:

»Udvikling sker ikke, hvis vi alle sammen færdes på de samme café latte-caféer.«

Giv os tid til fagligt arbejde

»De tillidsvalgte er klemte på tid og ikke mindst anerkendelse. Det gælder både tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter og andre medarbejderrepræsentanter.«

Sådan sagde formand for HK/Stat Sjælland Estrid Husen, og flere andre delegerede udtrykte lignende bekymringer.

Estrid Husen konkretiserede problemet ved at fortælle, at flere delegerede har måttet melde afbud til kongressen i sidste øjeblik på grund af arbejdspres. Hun påpegede nødvendigheden af at finde svar på de tillidsvalgtes spørgsmål: Hvem skal lave arbejdet, når jeg ikke er her? Og hvem skal betale?

Giv os tid til uddannelse

De samme spørgsmål stiller mange statsansatte i forbindelse med efteruddannelse, hvilket var et andet gennemgående tema i talerne.

Som Leo Jensen sagde:

»Vi hører ofte, at det daglige arbejde blokerer for tid til at efteruddanne sig. Men hvis man ikke har de rette kompetencer, bliver man fyret.«

Derfor må arbejdsgiveren tage ansvar for sine ansatte og give dem tid til efteruddannelse. Men efteruddannelse er også den enkeltes ansvar, mente lokalformanden.

Giv os respekt

Omverdenens billede af HK’erne blev taget op af blandt andre delegeret Kirsten Sloth. Hun ønskede sig, at HK/Stat ville fortælle mere vidt og bredt om den faglige mangfoldighed, HK/Stat repræsenterer.

Hun havde et konkret forslag: En folder med portrætter af fx laboranten på prammen, bogholderen begravet i fakturaer og skattemedarbejderen på inspektion på Bakken. Denne præsentations-pamflet vil hun så stikke finansministeren og andre der, som hun sagde »har mærkelige billeder af HK’erne i staten.«

Formanden for HK’erne ved politiet, Heidi Juhl Pedersen, var en af flere, der – efter at have rost beretningen – påpegede mangler ved den:

»En tidligere rigspolitichef lærte mig, at det, man ikke får, må man tage. Jeg savner anerkendelse af landsklubbernes arbejde.«

Efter rigspolitichefens devise fortalte hun derfor adskillige succeshistorier, som de politiansatte har oplevet i de forgangne år – på trods af, at også deres etat har været ramt af omstruktureringer og fyringer.

Forslag til ændringer i udtalelsen

Sofie Janning Hansen, der er kandidat til næstformandsposten, påpegede, at staten er begyndt at fyre tillidsrepræsentanter. Hun foreslog en tilføjelse til kongressens udtalelse:

»Jeg kunne godt tænke mig, at vi slår fast, at det vil vi ikke finde os i!«

Et andet forslag til en ændring i udtalelsen kom fra delegeret Allan Sørensen, der var oprørt over det i hans optik for vage ordvalg i den afsluttende sætning: ’HK/Stats kongres insisterer på, at der fremover satses på langsigtede og bæredygtige helhedsløsninger, hvor der er respekt for de medarbejdere, der med høj faglighed og effektivitet omsætter politiske beslutninger til virkelighed i en velfungerende statslig sektor.’

»Jeg er træt af at være pæn. Vi skal sgu ikke insistere. Vi skal kræve!« sagde han og mindedes de tider, hvor faglig kamp var hverdagskost:

»I gamle dage strejkede man. Da kæmpede vi. Vi var inde på Rådhuspladsen og demonstrere. Vi skal kræve, at regeringen tager hensyn til os. Ellers kan vi ikke garantere, at vi vil stemme på den ved næste valg.«

Flere andre udtrykte ligeledes skuffelse over – og forsigtige forhåbninger til – den nye regering.

Således kom både detaljer i teksten og de store linjer i fagbevægelsens forhold til omverden under kærlig behandling.

De delegerede vedtog to udtalelser, som sammenfattede de vigtigste problemer for medlemskredsen lige nu.

Stat Arbejdsmarked Politik Tillidsrepræsentant Arbejdsmiljø Kompetencer Efteruddannelse