Endnu to opgaver fik priser

13. juni 2012  |  HK Stat  |

Blandt de 28 fagprøver, der var sendt ind til konkurrencen om HK/Stats nye fagprøvepris, var så mange kvalificerede opgaver, at vurderingsgruppen valgte at præmiere yderligere to opgaver.

»Alle de fagprøver, vi har modtaget, er både relevante og ambitiøse, og ved at læse dem har vi fået så meget ny viden,« bemærkede HK/Stats formand Thora Petersen, da hun præsenterede vinderne af årets fagprøvepris Paw Madvig og Kristian Hesseldahl fra Arbejdsskadestyrelsen.

Det høje niveau blandt fagprøverne var da også årsagen til, at kongresdeltagerne blev overrasket med endnu en prisuddeling på 5.000 kroner til hver af eleverne Laila R. Ladegaard og Fadime Mor fra henholdsvis Beskæftigelsesregion Nordjylland og Moderniseringsstyrelsen.

Med deres opgaver viser de to i særlig grad evne til at se en problemstilling på såvel det strategiske som det praktiske niveau, har dommerne vurderet. Begge vindere var inviteret til prisoverrækkelse på kongressen sammen med de elevansvarlige.

Løsning fra start til mål

Laila R. Ladegaard fra Beskæftigelsesregion Nordjylland får prisen for en opgave, der identificerer et aktuelt problem, præsenterer en løsning og fører den ud i praksis. Arbejdspladsen gik fra at skulle arrangere møder for fem-seks personer til op til 45 personer ad gangen, og det kunne den hidtidige mødehåndtering ikke matche tilfredsstillende. Laila har i opgaven beskrevet og analyseret fordele og ulemper ved at indføre et elektronisk system, Conference Manager, og lavet en brugermanual til det. Undervejs har medarbejderne været inddraget, og Lailas forslag er for længst taget i brug.

»Vi var klar over, at vi skulle gøre noget, men vi havde ikke selv fundet løsningen,« fortæller elevansvarlig Anette Bøgh fra Beskæftigelsesregion Nordjylland. Siden opringningen fra HK/Stat har de to nærmest ikke talt om andet end prisen, som Lailas opgave blev indstillet til af skolen.

»Jeg blev ellevild, da jeg hørte det, og jeg er superstolt af mig selv,« sagde Laila R. Ladegaard, efter hun havde modtaget sit diplom foran de godt 250 kongresdeltagere. Laila blev udlært 1. januar og er ansat samme sted indtil december.

Motivation for andre elever

Fadime Mor fik ideen til sin opgave 'Centralisering af arbejdsopgaverne i Økonomiservicecentret' mens hun var i praktik i Finansministeriets departement. Tidligere var hun i Økonomiservicecentret og kendte derfor arbejdsgangen fra begge sider. Selvom der var ressortomlægninger undervejs, som gjorde opgaveprocessen besværlig, holdt hun fast i sin ide.

Det er den elevansvarlige, Lone Rosenhjerte, der har indstillet Fadime til prisen.

»Jeg håber, at det, at Fadime har fået en pris, er med til at motivere andre elever,« siger hun og tilføjer, »tit bliver elevers fagprøver bare lagt væk, men HK/Stats nye pris kan forhåbentlig være med til at skabe opmærksomhed på og vise, hvad eleverne kan.«

»Jeg håber, at min fagprøve kan være med til at åbne nye døre,« siger Fadime Mor. Hun er udlært den 31. august 2012.

Stat Udvikling Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK