Statsansatte HK’ere: Vi arbejder, når der er noget at rive i

13. juni 2012  |  HK Stat  |

På de statslige arbejdspladser behøver ledelserne ikke bekymre sig om, hvordan de får mere arbejdstid ud af deres medarbejdere. For i staten er der ingen problemer med at få løst opgaverne, når de presser sig på. Medarbejderne er klar til at gøre en ekstra indsats, når behovet er der. Og aftaler mellem arbejdsgiver og fagforeninger giver plads til fleksibilitet.

Det fastslog Thora Petersen, formand for de statsansatte HK’ere, på førstedagen af HK/Stats ordinære kongres på Hotel Nyborg Strand onsdag. Dermed fik hun markeret, at der ikke er brug for hverken at øge arbejdsudbuddet ved fx at afskaffe helligdage – eller for at gøre de statsansattes arbejdstidsregler mere fleksible ved de kommende overenskomstforhandlinger på det offentlige område.

»Vores aftaler om arbejdstiden i staten er fleksible. Der er muligheder for at gå fra deltid til fuld tid. Der er mulighed for lokalt tilrettelagt arbejdstid, vi har plustid, og endelig er mange af vores medlemmer omfattet af lokale flekstidsaftaler,« sagde Thora Petersen.

Og erfaringerne med de lokale aftaler om flekstid viser, at der bliver arbejdet igennem, når behovet er der. For eksempel viste Skat sig at have 300.000 timer på flekstidskontoen, da Rigsrevisionen i 2011 kiggede nærmere på tallene, fortalte Thora Petersen.

»Omsat til fuld tid svarer det til cirka 150-170 stillinger. Og Skat er næppe den eneste arbejdsplads, hvor flekstidskontoen svulmer,« vurderede hun.

Ved de seneste overenskomstforhandlinger for de statsansatte i 2011 var et af finansministerens hovedkrav mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af medarbejdernes arbejdstid. HK/Stat fastholdt dengang, at fleksibiliteten reelt er større, end der faktisk er brug for. Blandt andet påpegede fagforeningen, at plustid kun blev brugt i meget begrænset omfang. Plustid indebærer, at man kan aftale at arbejde op til 42 timer om ugen. Og den opfattelse fastholdt HK/Stats afgående formand i sin mundtlige beretning:

»Hvad angår plustid, så bruges den stort set ikke. Så vores aftalesystem har mange muligheder for ekstra arbejde, når og hvis der bliver brug for det. Og det kan aftales lokalt ud fra de konkrete behov, så der kan tages sociale, familie- og helbredsmæssige hensyn,« sagde Thora Petersen.

Stat Arbejdstid