DL: Sundhedspersonalet skal med i arbejdet med kliniske retningslinjer

14. juni 2012  |  HK Kommunal  |  DL

Danmark skal have nationale retningslinjer for behandling af patienter. Lægesekretær-formanden kritiserer på linje med lægerne, at sundhedspersonalet ikke er med i den styregruppe, der skal definere arbejdet med at lave retningslinjerne.

Alle patienter skal have adgang til den samme ensartede behandling i sundhedsvæsenet. Derfor skal der laves retningslinjer for, hvordan man udreder og behandler patienter på forskellige områder, såkaldte kliniske retningslinjer. Retningslinjerne skal være nationale og gælde på tværs af hospitaler, privatpraktiserende læger og hjemmesygeplejen.

Det er besluttet i økonomiaftalen mellem regionerne og regeringen, som for nylig blev indgået. Pengene til arbejdet – 80 millioner – blev afsat allerede på Finansloven for 2012.

Sundhedspersonale skal være med i arbejdet

Lægerne har været fremme med en kritik af, at læger ikke er med i den styregruppe, som skal vælge de områder, hvor der skal laves retningslinjer, og som skal godkende en overordnet model for arbejdet.

Lægesekretær-formanden, Soile Friis, er enig med lægerne og mener, det er vigtigt, at alle, der har med patienternes forløb at gøre, skal være med i arbejdet, også lægesekretærer.

- Alle sundhedsfaglige grupper skal inddrages i arbejdet. Vi kan bidrage med gode input. Det er trods alt os, der har fingrene i arbejdet hver dag. Jeg kan kun støtte op om lægernes udmelding med hensyn til inddragelse. Det skal ikke kun være embedsmænd, der laver arbejdet, siger Soile Friis.

Typisk vil registrerings- og dokumentationsopgaver skulle tilpasses og understøtte nye eller ændrede retningslinjer, og her spiller lægesekretærerne en vigtig rolle.

Lægerne er bekymrede for fokus på økonomi

Formanden for lægeforeningen, Mads Koch Hansen, påpeger til Dagens Medicin, at idéen med at indføre kliniske retningslinjer er at få et større fokus på evidens, så patienterne får den bedste behandling. Hvis embedsmændene skal lede opgaven uden faglige input, mener han, at der er risiko for at retningslinjerne hovedsagligt bliver lavet ud fra et økonomisk argument.

- Jeg frygter, vi kommer til at se en gentagelse af sagen om visitationsretningslinjer, som netop drejer sig om økonomi. Her viser det sig, at patienter er blevet afskåret fra en behandling, de faktisk havde brug for, siger Mads Koch Hansen til Dagens Medicin

Styregruppen skal bestå af KL, Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen og Ministeriet for forebyggelse og sundhed.

I alt cirka 50 kliniske retningslinjer skal det blive til – 5 i 2012 og 15 om året i 2013, 2014 og 2015.

Læs mere om sagen:

Kommunal Politik Arbejdstid