Fællesskabet er det nye sort

14. juni 2012  |  HK Stat  |

’Fællesskab. Vi regner med, at det bliver det helt store.’ Sådan lød spådommen fra den kendte sociolog Emilia van Hauen, som på kongressens første aften causerede over HK/Stats nye slogan ’Værdifulde sammen – og hver for sig’.

I de seneste 30 år har tidsånden været præget af individualisme, men i disse år spirer fællesskabet frem som fremherskende værdi, sagde sociologen og opfordrede tilhørerne til at stille sig selv spørgsmålet: ’Hvordan kommer jeg til syne som individ, så jeg kan berige fællesskabet?’ Med andre ord: Individualisme og en vis grad af selveksponering er en forudsætning for et handlekraftigt fællesskab, som opnår fælles mål.

Individualisme før fællesskab

Der er ifølge van Hauen således intet modsætningsforhold mellem individualisme og fællesskab. Tværtimod må man være selvbevidst for at være bevidst om, hvordan man kan bidrage til fællesskabet. Og man må turde træde frem og sige ’Se, her er jeg, jeg kan bidrage med dette’. Altså: Der skal stærke individer til at skabe et stærkt fællesskab.

Forandring kommer fra folket

Før i tiden blev nye sociale strukturer, trends og dagsordener skabt af eliten, mens den gode borgers fornemmeste opgave var at medvirke til at opretholde et stabilt samfund ved at reproducere normerne og overholde reglerne. Så begyndte først få og efterhånden flere blandt folket at få idéer og dele dem. Nu er processen demokratiseret, og nyskabelser opstår ofte i fællesskaber. I vores tid sker det især via sociale medier. Individualiserings-æraen var altså ifølge van Hauen en nødvendig forløber for fællesskabs-æraen, fordi folk fandt ud af: ’Wauw, jeg har noget originalt at bidrage med’.

Frivillige fællesskaber

Neotribale fællesskaber kalder sociologen de moderne fællesskaber, som ikke opstår af nødvendighed, men af lyst og interesse. Tillid er ekstremt vigtigt i nutidens fællesskaber, sagde hun. Fordi: Hvis ikke vi har tillid, går vi bare et andet sted hen. Fællesskabet er ikke som i gamle dage et spørgsmål om overlevelse. Fungerer vores fællesskab ikke, finder vi et andet.

Hvilken type er du?

’Co-creators’ og ’voksencoole’ er nye livsforms-typer, som i samklang med tidsånden udfordrer de gamle typer: ’egofestere’ og ’guruister’. Som der dog stadig er brug for i fællesskabet, fordi de står for nogle dynamiske og kreative energier, som kan supplere de mere modne typer. van Hauen opfordrede tilhørerne til at tage livsformtesten på sin hjemmeside

www.emiliavanhauen.dk.

Hvad er dit livsformål?

Næste spørgsmål lød: Hvad er dit livsformål? Vil du løse problemer? Forløse dit potentiale? Skabe evolution? Kongresdeltagerne fik et minut til at finde og redegøre for svaret til deres respektive sidemænd. At dømme efter lydniveauet i salen overvandt de fleste straks den angst, som sociologen afslutningsvis afslørede, at hun altid ser i tilhørernes øjne, når hun stiller spørgsmålet.

Summa summarum: Fællesskaber har brug for mennesker med forskellige livsformer og -formål. Og selvværd. Som van Hauen sagde, idet hun vendte HK/Stats kongres-slogan om: Værdifulde hver for sig – og sammen.

Stat Arbejdsmiljø