Kongres: Ja-tak til obligatorisk lønforsikring

14. juni 2012  |  HK Stat  |

Skal medlemmer af HK/Stat ligesom kommunalt ansatte HK-medlemmer have en kollektiv obligatorisk lønforsikring – hvis fagforeningen vel at mærke kan indgå en aftale, hvor pris, vilkår og dækning er fornuftig? Det spørgsmål svarede flertallet af kongres-deltagerne ja til.

De delegerede bemyndigede HK/Stats bestyrelse til at arbejde videre mod en konkret model for en obligatorisk kollektiv lønforsikring i samarbejde med et forsikringsselskab. Det blev samtidig vedtaget, at en eventuel beslutning om at etablere ordningen skal godkendes af medlemmerne via en urafstemning.

Glidebane?

Forslaget affødte en kort debat. Der blev stillet spørgsmålstegn ved, om ordningen vil være god for de lavestlønnede, og om den vil være en glidebane. Altså om en kollektiv lønforsikring vil tilskynde politikerne til at udhule dagpengesystemet. Thora Petersen svarede, at det allerede er ved at ske. Den fremlagte dagpengereform vil forringe forholdene for de ledige. Netop derfor er det tid til at indføre en kollektiv lønforsikring. For at afbøde konsekvenserne.

Fakta om lønforsikringen – som den kan komme til at se ud

NB: Aftalen er endnu ikke indgået. Svarene bygger på foreløbige sonderinger hos forsikringsselskabet Alka.

Hvilke kriterier gælder for optagelse i lønforsikringen?

• Du skal være medlem af både HK/Stat og HK’s a-kasse for at blive optaget i forsikringen.
  • Du skal være i ordinær, ustøttet beskæftigelse inden for HK/Stats dækningsområde i 12 måneder forud for første ledighedsdag og dermed også have indbetalt præmie til forsikringen i 12 måneder (se dog særligt om opstartsperioden senere).
  • Medlemmer i tidsbegrænsede ansættelser og vikariater er omfattet, hvis de har 12 måneders uafbrudt beskæftigelse på HK/Stats område og i øvrigt opfylder karensbestemmelserne.
  • Voksenelever er omfattet, hvis de vælger at tegne et fuldtidsmedlemskab et år før, de bliver udlært.
  • Medlemmer i fleksjobstillinger er ikke omfattet – og skal ikke betale til ordningen. Elever og dimittender er heller ikke omfattet.
  • Medlemmer i offentligt job med løntilskud (på en løn der svarer til dagpengesatsen) er omfattet. Medlemmer i privat løntilskudsjob (på overenskomstmæssig løn) er ikke omfattet.
Hvad koster forsikringen?
  • Et forsigtigt skøn på en præmie er i øjeblikket opgjort til 50-55 kroner pr. måned pr. tilsluttet medlem. Denne pris skal dog tages med forbehold og kan ændre sig afhængig af forhandlingerne med forsikringsselskabet.
  • Præmien til forsikringen er fradragsberettiget.
Hvornår kan jeg få udbetalt forsikringen?
  • Du kan få erstatning fra lønforsikringen i forbindelse med dagpengeledighed, hvor du er blevet opsagt af arbejdsgiver eller har indgået en aftale om frivillig fratræden med et varsel mindst svarende til det normale opsigelsesvarsel.
  • Der udbetales erstatning fra første ledighedsdag, hvor der samtidig udbetales dagpenge.
  • Medlemmer med frigørelsesattest får erstatning fra forsikringen i de timer, der udbetales supplerende dagpenge for.
I hvilke situationer udbetales der ikke fra forsikringen?
  • Under anden ledighed end nævnt oven for.
  • I forbindelse med afholdelse af ferie i ledighedsperioden eller ved barselsorlov/forældreorlov/anden orlov.
  • Under sygdom.
Hvor meget kan jeg få udbetalt, hvis jeg bliver ledig?
  • Lønforsikringen sikrer medlemmerne en økonomisk kompensation på 80 procent af hidtidig løn ved ledighed, reduceret med 8 procent arbejdsmarkedsbidrag og dagpenge fra a-kassen. Der betales ikke arbejdsmarkedsbidrag af dagpenge og erstatning fra lønforsikringen. Se eksempler senere.
  • Loftet for udbetaling er på 33.000 kroner pr. måned svarende til en hidtidig løn på cirka 68.000 koner.
  • Medlemmer, som er berettiget til en forsikringsydelse, modtager dog altid minimun 500 kroner pr. måned.
Hvor længe kan jeg få penge fra forsikringen?
  • Erstatningsperioden løber i op til 6 måneder (26 uger).

Hvad sker der, hvis jeg kun kommer i midlertidig beskæftigelse igen (fx vikariat)?

• Hvis du er kommet i ustøttet beskæftigelse igen inden for 6 måneders perioden, stoppes udbetalingerne fra forsikringen.
  • Afbrydes erstatningsperioden, fx ved et vikariat, kan restperioden i lønforsikringen anvendes i op til 18 måneder efter første ledighedsdag (ved samtidig udbetaling fra dagpengesystemet).
  • Hvis du har fået udbetalt hele erstatningsbeløbet, har du efter 12 måneder i ustøttet beskæftigelse optjent ret til en ny udbetalingsperiode på 6 måneder (26 uger).
  • Hvis du har fået udbetalt hele erstatningsbeløbet, har du efter 12 måneder i ustøttet beskæftigelse optjent ret til en ny udbetalingsperiode på 6 måneder (26 uger) ved ledighed.
Hvor længe skal jeg have betalt til forsikringen for at kunne få penge fra forsikringen?
  • Når lønforsikringen opstartes, vil det ekstraordinært være således, at hvis du har været medlem i 12 måneder af HK/Stat og HK’s a-kasse (eller anden statsanerkendt a-kasse), skal du kun have betalt præmie i 3 måneder, før du kan få erstatning.
  • Du kan dog først få erstatning, hvis din første ledighedsdag ligger efter de tre måneder, og du på det tidspunkt er medlem af HK’s a-kasse.
  • Hvis du har været medlem af HK/Stat og HK’s a-kasse i mindre end 12 måneder, skal du have betalt præmie i 12 måneder, før du kan få erstatning og første ledighedsdag skal også ligge efter de 12 måneder.

Stat Løn Dagpenge Ledig