Maalprogram for 2012-2016 vedtaget

14. juni 2012  |  HK Stat  |  Administrationsbachelor  |

Kongressen vedtog bestyrelsens forslag til nyt målprogram, som udnævner tre særlige fokusområder for organisationen i de kommende fire år 1: Uddannelser, kompetencer og faget. 2: Synlighed. 3: Fællesskabet.

Et mål under det første fokusområde er, at HK/Stat skal medvirke til at udvikle nye, fleksible uddannelsestilbud, der motiverer medlemmerne til at uddanne sig. Et andet mål er, at alle statslige arbejdspladser får en kompetencestrategi. Et tredje at nogle af de nye professionsbachelorer i offentlig administration bliver ansat i staten, og at kendskabet til de nyuddannedes kompetencer udbredes.

Målene handler også om faglig stolthed, udvikling, nye roller, faglige fællesskaber og fælles sprog om faglighed.

Synlighed

Målene under overskriften Synlighed er, at HK’erne får en klar faglig profil på arbejdspladserne og i offentligheden, samtidig med at kendskabet til medlemmernes mangfoldighed bliver udbredt. HK/Stat skal især understøtte tillidsrepræsentanternes arbejde med at øge synligheden på arbejdspladserne.

Fællesskab

Under fokusset Fællesskab står, at HK/Stat skal fastholde og hverve medlemmer, således at organisationsprocenten er mindst 80 procent i 2016 (i dag er den knap 80). Tillidsrepræsentanterne skal støttes i at udvikle fællesskaber på arbejdspladserne. Og HK/Stat skal fremstå som en åben, imødekommende og troværdig fagforening.

Andre mål

Programmet indeholder også mål for klassiske faglige ydelser som overenskomster og aftaler, faglig og juridisk bistand samt arbejdsmiljø.

Debat

Målprogrammet er en opdatering af det program, der har styret HK/Stats indsats i de seneste fire år. Det har inden kongressen været drøftet af medlemmerne i afdelingerne, så der var ikke behov for den store debat om forslaget. Der var dog et par delegerede, der savnede noget i programmet.

Hvad med laboranterne?

Laborant på Københavns Universitet Joan Lykkeaa undrede sig over, at professionsbachelorerne i offentlig administration bliver fremhævet, når de tre professionsuddannelser inden for laborant-området ikke bliver nævnt.

Næstformand Rita Bundgaard forklarede, at det skyldes, at administrationsbacheloruddannelsen er ny, og at det er vigtigt, at de studerende og nyuddannede bliver en del af HK-familien, og at arbejdsgiverne opdager, at de findes.

Hvad med lederne?

Helle Holm Nørregaard, lederrepræsentant i HK Politiet, ærgrede sig over, at lederne ikke var nævnt i målprogrammet, når nu HK/Stat har iværksat et lederprojekt, som Helle Holm Nørregaard i øvrigt betegnede som ’kanongodt, spændende og inspirerende’. Rita Bundgaards begrundelse lød, at overskrifterne i målprogrammet dækker mange grupper, og at man, hvis man bliver specifik, uvægerligt kommer til at glemme nogen.

Du kan læse forslaget til målprogram her

Stat Kompetencer Uddannelse Tillidsrepræsentant