Rita Bundgaard ny formand for HK/Stat

14. juni 2012  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard, HK/Stats hidtidige næstformand, blev torsdag valgt som ny formand for de statsansatte HK’eres fagforening. De omkring 250 delegerede på HK/Stats kongres i Nyborg klappede Rita Bundgaard ind i det nye hverv som frontfigur. Hun havde ingen modkandidater.

»Jeg er stolt af, at vi sammen skal videreudvikle vores fællesskab. 1000 tak. Kortere og mere oprigtig kan jeg ikke sige det,« sagde en rørt Rita.

Rita Bundgaard, 51, indtager topposten efter Thora Petersen, 63, der trækker sig tilbage i overensstemmelse med HK’s regel om, at man ikke kan vælges efter man er fyldt 61 år.

Rita Bundgaard, der bor i Sorø, har været næstformand i HK/Stat siden 2007. Hendes faglige karriere omfatter poster som afdelingssektorformand i HK Viborg 2000-2007, medlem af bestyrelsen på Viborg Handelsskole 1999, bestyrelsesformand samme sted 2006-2007, tillidsrepræsentant 2003-2007 på Foulum under Danmarks Jordbrugsforskning, Aarhus Universitet, hvor hun senest var ansat som institutsekretær. Medlem af HK/Stats sektorbestyrelse fra 2003. I 2007 blev hun konstitueret som næstformand i HK/Stat. I 2008 blev hun valgt til samme post.

Interesse blev levevej

Den nyvalgte formand er faglært via OmKOF og merkonom i organisation og strategi 1996. Rita Bundgaard afsluttede fagbevægelsens lederuddannelse for kvinder, ’Victoria‘, i 2003. Diplomuddannelse i Offentlig Forvaltning 2006.

Ifølge Kvindernes Blå Bog, hvor Rita Bundgaard blev optaget i 2009, er hun ”det gode eksempel på, at uddannelse og selvudvikling i passende mængder kan bevirke, at ens livsinteresse bliver ens levevej. Meget handler om, hvorvidt man er klar til at tage chancer, når muligheden viser sig.”

Hun vil som formand blandt andet sikre, at ”det giver værdi og mening at være medlem af HK/Stat,” siger hun.

»Jeg tror meget på, at fagforeningen skal være helt ude på arbejdspladsen som en naturlig del af arbejdslivet for medlemmet. Som del af et fællesskab kan man udvikle sit fulde potentiale. Og netop det er målet med det faglige fællesskab,« siger den nyvalgte formand for HK/Stat.

Samtidig med at hun vil styrke det faglige fællesskab lokalt, satser Rita Bundgaard på at øge HK/Stats fagpolitiske indflydelse centralt:

»Jeg vil styrke HK/Stat som en væsentlig aktør i fagbevægelsen og i forhandlingsfællesskaberne OAO og CFU. Og jeg vil øge vores fagpolitiske indflydelse ved at samarbejde med de politiske partier, som vil bidrage til løsninger for vores medlemmer,« siger hun.

Stat