Nyt kapitel i konflikt: HK vinder sag i arbejdsretten

15. juni 2012  |  Midt

HK vinder sag mod Socialpædagogernes Landsorganisation om nødberedskab. Arbejdsretten beskærer nu det nødberedskab, som Socialpædagogernes Landsforening ønsker at opretholde

Foto: Mandag den 11. juni blev strejken mellem SL og HK en realitet. De strejkende havde taget opstilling uden for Arena Fyn, hvor SL’s hovedledelse og tillidsfolk i anden anledning var samlet til møde.

Siden mandag den 11. juni har HK og Socialpædagogernes Landsforbund (SL) været i konflikt med hinanden.

Konflikten omfatter 144 HK-medlemmer, herunder 10 ansatte i lokalafdelingen SL Lillebælt, som dækker fagforeningens medlemmer på Fyn og i Trekantsområdet. Strejken blev blæst i gang med en aktion uden for Arena Fyn i Odense med en demonstration og et efterfølgende møde for de strejkende i HK Midt.

Strejken er et resultat af, at parterne trods 14 måneders forhandlinger ikke har kunnet nå til enighed om en fornyelse af de HK-ansattes overenskomst. Der er i øjeblikket ikke udsigt til en løsning.

- Vi vil helst forhandle os frem til en løsning, men vi går ikke med til noget, der udhuler HK’ernes løn, siger Steen Preisler, faglig chef for HK Service Hovedstaden.

[Youtube Video død]

HK vandt i arbejdsretten

Den 14. juni vandt de strejkende en sejr i arbejdsretten. Sagen drejede sig om det nødberedskab, som SL’s a-kasse ønsker at opretholde under konflikten. Parterne har ikke kunnet nå til enighed om det antal medarbejdere, som skal indgå nødberedskabet.

SL havde ønsket et nødberedskab, som var større end bemandingen i sommerferieperioden, hvilket HK ikke vil acceptere. Arbejdsretten gav HK medhold i, at SL’s ønsker til nødberedskabet var skudt over målet og dikterede et nødberedskab på kun 12 medarbejdere.

Kort om konflikten

Socialpædagogernes Landsforbund vil som arbejdsgiver have de 144 HK'ere til at arbejde 37 timer i stedet for de nuværende 35 timer om ugen. I første omgang ville SL ikke betale for udvidelsen af arbejdstiden, men det er de efterfølgende gået med til. Til gengæld har SL besluttet, at de ansattes lønudvikling fremover skal følge det private arbejdsmarked, frem for den kommunale lønramme, som har været brugt i årevis. SL vil på den måde tvinge de HK-ansatte til selv at betale for den øgede arbejdstid, de er blevet pålagt, og det vil HK ikke acceptere.

- I sidste ende giver det det samme. De prøver at fodre hunden med sin egen hale. Det kan vi ikke acceptere, siger Steen Preisler.