HK trak fulde huse på Solskinsøen

16. juni 2012  |  HK Kommunal  |  Berit Andersen

HK holdt fanen højt ved Folkemødet på Bornholm og satte unges vilkår og uddannelse på dagsordenen med flere velbesøgte arrangementer.

Til Folkemødet levede værtsøen Bornholm til fulde op til sit navn: Solskinsøen. Under en bragende blå himmel myldrede byen Allinge med kendte og mindre kendte politikere og mediefolk plus tusindvis af græsrødder og almindelige mennesker, som var kommet for at se, lytte og opleve fire dages politisk festival.

En god del af dem befandt sig løbende i Det Gamle Posthus, der til anledningen var døbt om til Folkets Hus. Her holdt HK og andre store faglige organisationer til.

Og et af de arrangementer, der fredag trak fulde huse, var HK’s om de unges vilkår på arbejdsmarkedet.

På Folkemødet kan de unge få politikerne i tale

Blandt tilhørerne sad formanden for HK/Kommunals elevudvalg, Signe Kahle, som sagde:

- Det er så fedt med alle de arrangementer herovre og spændende, at der er så kraftigt fokus på de unge og deres vilkår. Det er præcis, hvad vi gerne vil have på dagsordenen, og det får vi i Allinge. Det er skønt at opleve, hvordan vi her bliver taget alvorligt og inviteret med ind, så det ikke bare er andre, der taler og beslutter for os. Vi skal også tage indflydelsen selv, og det kan vi her, hvor vi kan få næsten hvilken som helst politiker i tale. Alle er her jo, siger Signe Kahle, der sammen med endnu et medlem af elevudvalget repræsenterer HK/Kommunals unge medlemmer.

Fagbevægelsens fokus på de unge flytter noget

Resten af HK/Kommunals medlemmer var også godt repræsenteret på Folkemødet, hvor hele forbundets sektorbestyrelse var til stede og endda havde valgt at lægge et bestyrelsesmøde på øen lørdag formiddag.

En af deltagerne herfra er næstformand for HK/Kommunal Mads Samsing, der også var til stede ved HK’s unge-arrangement:

- En af de helt store udfordringer i dagens Danmark er ungdomsarbejdsløsheden, der er dobbelt så høj som den generelle. Krisen er gået hårdt ud over de unge – både her og i resten af Europa. Så det er utrolig vigtigt at tage emnet op her på Bornholm, hvor både politikere og arbejdsgivere også er her og vi sammen kan tage ansvaret på os. For det vedrører os alle, og Folkemødet skal jo netop skal bruges til at rejse de store samfundsspørgsmål, siger Mads Samsing, der er sikker på, at fagbevægelsens stærke fokus på de unge og uddannelse ved Folkemødet kan være med til at rykke ved holdninger og flytte nogle beslutninger i den rigtige retning.

Folkemødet i Allinge er vokset ud af en gammel svensk tradition og blev holdt for første gang i 2011. Allerede i år er det vokset til dobbelt størrelse, idet arrangøren – Bornholms Regionskommune – forventer over 20.000 besøgende til de mere end 700 officielle arrangementer.

Det hele sluttede søndag. Og derefter er én ting sikker, som Bornholms kommunaldirektør Kenth Ferning sagde det i HK/Hovedstadens telt fredag: Det kommer igen næste år. Og næste år. Og næste år. Og …

Kommunal Politik Arrangementer