Bodil Otto En værdifuld oplevelse

18. juni 2012  |  HK Kommunal  |  Berit Andersen

Fire dages Folkemøde på Bornholm blev en saltvandsindsprøjtning for både HK/Kommunals formand og resten af sektorbestyrelsen i HK/Kommunal.

’Et slaraffenland for sådan nogle politiske dyr som os.’

Med disse ord sammenfatter HK/Kommunals formand, Bodil Otto, sine indtryk fra fire dages politisk festival i Allinge på Bornholm. Sammen med resten af sektorbestyrelsen har hun fra torsdag til søndag travet fra hus til telt og scene for at suge til sig fra de over 700 arrangementer.

- Det har været fantastisk at kunne gå rundt og lytte til så mange spændende foredrag og debatter mellem politikere og eksperter. Også om emner, som man slet ikke havde tænkt over på forhånd, siger Bodil Otto.

Godt at mødes under andre former

Hun vil ikke fremhæve et enkelt arrangement, men hellere hele stemningen, hvor både kendte og mindre kendte politikere trisser rundt i gaderne og taler med både hinanden, journalister og almindelige mennesker. Selv mødte hun flere kommunalordførere, borgmestre og folk fra regionsrådet, som hun fik en uformel snak med.

- Når man møder dem spørger man jo lige, hvordan det går med det ene eller det andet og får på den måde også skubbet lidt til noget fagligt, siger Bodil Otto og mener, at Folkemødet også er en form for netværkspleje, der er helt uvurderlig for det daglige samarbejde med arbejdsgivere, politikere osv.

Som at være på en højskole

Med et besøgstal på over 25.000 overgår dette års Folkemøde klart debut-arrangementet sidste år. Og allerede i år er det blevet en overbevisende tradition med rødder tilbage i den danske højskoletradition. Som Bodil Otto siger: "Folkemødet er som at være på højskole – gange 1000. Og det er skønt, at der ikke er proppet en masse gøgl indimellem.”

HK/Kommunal skal med til næste år

Foruden at være vært ved enkelte egne – og meget velbesøgte – arrangementer havde HK/Kommunal lagt et sektorbestyrelsesmøde om lørdagen. Derfor var alle mødt op. Og deres begejstring for Folkemødet kunne formanden forvisse sig om på færgen hjem, hvor diskussionen fra teltene fortsatte og blandede sig med fortællingerne om alt det, man havde hørt og set.

- Man skal absolut ikke underkende værdien af, at hele bestyrelsen træffer de politikere og eksperter ansigt-til-ansigt, som de ellers kun hører refereret på vores møder. Og internt i HK er det også udbytterigt, fordi alle for eksempel fik lejlighed til at hilse på vores egen Jobpatrulje og se den i aktion, fremhæver Bodil Otto.

Succesen i Allinge får allerede nu formanden til at sige, at hun er sikker på, at HK/Kommunal er med igen næste år.

- Om det bliver efter samme opskrift, som i år, ved jeg ikke. Men vi vil være på pletten – til glæde for vores arbejde for medlemmerne, siger hun.

Arrangementer Politik Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK