HK: God skattereform

23. juni 2012  |  Thomas Flygare

En god skattereform for hovedparten af HK`s medlemmer. Det mener HK-formand Kim Simonsen efter regeringen indgik historisk bred skatteaftale med V og K fredag aften.

Et gedigent løft til den almindelige lønmodtager. Sådan betegner HK-formand Kim Simonsen den aftale regeringen indgik i aftes med V og K.

- Denne skattereform vil komme over 90 procent af HK's medlemmer til gode. For en gangs skyld kommer der skattelettelser til den almindelige lønmodtager. Og så en særlig skattelettelse til de enlige forsørgere, hvilket vi som landets største forbund for kvinder er utrolig glade for, siger Kim Simonsen og fremhæver netop dette elementet som klar tegn på, at reformen også er en rød reform.

Det er især et kraftigt løft af beskæftigelsesfradraget samt den højere topskattegrænse, der vil gavne HK'erne.

- Samtidig kan vi kun være glade for, at regeringen har indgået en bred aftale hen over midten. På den måde vil skattereformen være holdbar mange år frem i tiden, siger han.
Kim Simonsen kalder aftalen for "en skattereform med rød profil", der målrettet gavner lav- og mellemindkomstgrupper.

Også tidsler
Alligevel er der også elementer, som HK-formanden absolut ikke bryder sig om. Reformen rammer nemlig HK's ledige medlemmer på sigt.

- Jeg ville ønske, at den lavere regulering af blandt andet dagpengene var røget ud af den endelige aftale, men sådan gik det altså ikke. Med stor ledighed og ikke mindst langtidsledighed for unge og ældre er denne del af aftalen ikke særlig sympatisk, siger han.

Kim Simonsen påpeger derfor, at det nu er helt afgørende, at beskæftigelsesområdet kommer på den politiske dagsorden.
- Vi skal have en aktiv og tidlig indsats ved ledighed, og HK vil presse regeringen på dagpengeperiodens længe. Der er ikke længe til de første af vores medlemmer falder ud - helt ud - af dagpengesystemet, og det skal regeringen håndtere. De skal finde initiativer for at hjælpe de personer, som kan se frem til en indkomst på nul kroner, siger Kim Simonsen.

- Derfor bør regeringen optage forhandlinger med arbejdsmarkedets parter om en forstærket indsats overfor ledige, så de kommer i beskæftigelse hurtigst muligt, siger Kim Simonsen.

Ligestilling Jura Politik